Klara
    Hej!
    Jag vill gärna höja mitt meritvärde, hjälper det att jag lägger till några kurser? Eller hur ska jag ta mig till väga?
    • : Hej!
    • : Har slutbetyg från handels-administrations programmet och har lag till svenska 3 och engelska 7
    • Milla : Från vilket år är ditt Slutbetyg? Det spelar roll. Det är olika regler för slutbetyg sedan innan år 2010 och för Slutbetyg från år 2010 och senare.
    • Milla : Oavsett, kan du ta dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra en studieplanering. Högskoleprovet? prövningar i kurser (eller i "motsvarande kurser") i vilka du redan har godkända betyg i?
    • : Har ett godkänt slutbetyg från 2016, har dock fått F i matematik2a och historia som är 50 poäng.
    • Anna : Slutbetyg fick man t o m år 2013. Från år 2014 är det EXAMENSBEVIS som är standard, eller fick du ditt Slutbetyg från Vuxenutbildningen (Komvux). Se överst på utbildningsdokumentet - står rubriken SLUTBETYG eller står det EXAMENSBEVIS ? Det är mycket viktigt för att det är helt andra regler för komplettering som gäller för olika typer av utbildningsdokument. om vi får fel info från dig - får du fel svar från oss, och det vill du väl inte? :)
    • : Har EXAMENSBEVIS- YRKESEXAMEN, tog studenten 2016, har lagt till svenska 3 och engelska 7 då jag studerade handels-administration programmet. Fick F i matematik 2a och i historia 1a1, jag vill höja mitt meritvärde hur ska jag ta mig tillväga?
    • Anna : Om du får E betyg i matematik 2a, höjer du ditt meritfärde med + 0.9 och om du får godkänt betyg i historia 1a1 höjer du med + 0.2 /detta för att historia 1a1 är en liten kurs + att den ger inte meritpoäng/. Matematik 2 ger dig en halvmeritpoäng (om du inte redan har max i merit som är 2,5). Eng 7 ger 1.0 merit; har du också godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Om du har de betygen - dvs mod.språk 3 och 4 (lägst E-betyg) + eng 7 - då har du redan max i merit; annars får du + 0.5 i merit för matte 2 och höjning från F till E i mate 2 är +0.4 (den sammanlagda höjningen för matte 2) blir med det för dig + 0.9. Ex. om du nu har 15.0 - får du 15.9 om du höjer från F till E i matte 2.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Klara,
    du skriver tyvärr inte om du har ett Slutbetyg eller Examensbevis. Det är stor skillnad. Olika regler gäller.
    Berätta mer om din situation: har du slutbetyg (från vilket år i så fall)? har du examensbevis? har du några meritpoäng redan nu?
    Annars, utan att veta det man måste veta för att ge svar, - kan jag säga så mycket som att Höja betyg i de kurser som du redan har betyg i - kommer att höja ditt meritvärde. du har rätt att söka till komvux men kan få avslag på din ansökan och blir i så fall hänvisad till prövningar. Det är tyvärr svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,
    det går inte att ge rätt svar om man inte vet vad för betygsdokument du har. Om det är ett SLUTBETYG då är det viktigt om det är från gymnasiet eller från vuxenutbildningen samt från vilket år ditt slutbetyg är. Detta frågar vi ej pga nyfikenhet. Vi frågar för att det är OLIKA REGLER som gäller för de olika typer av utbildningsdokument.

    Vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara;

    nu vet vi att du har EXAMENSBEVIS och du kan därför inte läsa Nya kurser /andra än de som skulle ge dig Meritpoäng eller som krävs för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning/ - för att höja ditt meritvärde, för att de betygen kommer ej räknas in. Vid Slutbetyg gäller andra regler... det var därför vi insisterade så mycket på att få rätt svar från dig ang. vilken typ av utbildningsdokument du har; vi vill ju inte vilseleda genom att ge felaktiga svar. :)

    För dig med examensbevis gäller - för att höja meritvärde:

    • första frågan - är du redan behörig till just Din högskoleutbildning?
    • se om du kan få fler meritpoäng >> (du får 1.0 i merit för eng 7, om jag förstår dig rätt); har du godkända betyg i moderna språk 3 och 4?
    • se vilka betyg som redan finns i ditt examensbevis som du kan höja (genom studier på komvux eller genom prövningar) - mest höjning blir det från F betyg till E betyg i "större kurser", men även höjning i betygen i en mindre kurs, ger ju ändå viss höjning, mindre ... men ändå en höjning.

    • : Okej tacksam för svaret! Är redan behörig för min utbildning, men vill ändå höja mina antganinspoäng och meritvärde då mina betyg inte räcker till för att komma in på utbildningen.
    • Anna : Du vet kanske redan att du kan komma in i HP-urvalsgruppen (på resultatet av högskoleprovet)?
    • : Aa det vet jag, men har två olika utbildningar jag står och väljer mellan. Yrkeshögskola eller universitet( i eller utanför Sverige)
    • Anna : utifrån den info du gav, råder jag dig i första hand försöka få högre betyg i matte 2a.
    Läs alla kommentarer