Malin
    Hej!
    Jag ska nu i augusti börja på ekonomilinjen. I framtiden så vill jag förmodlingen gå på Handels högskolan i Stockholm.

    Sedan åk 6 har jag haft franska som moderna språk. Gick ut 9an med "precis ett C" i betyg som min lärare uttryckte sig.
    Jag har tyckt att franskan har varit både svår och tråkig. Därför funderar jag på att byta språk, så jag går modernaspråk 1 istället för 3.

    Då får jag inte alla meritpoäng som man kan få, men vad jag har hört så spelar meritpoäng ingen roll på Handels. Stämmer det?

    Jag är även orolig att jag i framtiden kommer ändra mig och vilja gå någon annan skolan än Handels. Om jag då har bytt språk står jag där med färre meritpoäng än många andra.

    Hur ska jag välja? Sämre betyg i modernaspråk 3 med meritpoäng eller bättre betyg i modernaspråk 1 men utan meritpoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Malin!

    Som det är nu, så stämmer det att Handels högskola i Stockholm inte erkänner meritpoäng. Dock kräver de

    Det är möjligt att få max antal meritpoäng (som är 2,5) även utan betyg i Moderna språk 3, dvs genom Engelska 7 och mattekurserna. Läs om det på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/BScBE/antagning/ kan du se att Moderna språk 3 ingår som behörighet till utbildning "Business och Economics" men ej i "Retail Management", läs på https://www.hhs.se/sv/Utbildning/BSc/RM/antagning/

    Svar på din fråga om det är bättre att ha sämre betyg i Moderna språk 3 eller bättre betyg i Moderna språk 1, så beror det på om du får minst betyget E i Moderna språk 3.
    I fall du får lägst betyget E i Moderna språk är det fördelaktigt även i fall du har mycket högre betyg i alla andra kurser. Betyget F ger inga meritpoäng och en ganska stor sänkning av Jämförelsetalet.

    Exempel 1: du läser Moderna språk 3 och får E betyg i den kursen. Du har A betyg i alla andra gymnasiekurser. Du får då en höjning med ca 0.1 av Meritvärdet.

    Exempel 2: du läser Moderna språk 1 och får A betyg i den kursen. Du har E betyg i alla andra gymnasiekurser. Du får då en höjning med ca 0.4 av Meritvärde.

    Nu tog jag två ganska extrema exempel med vilka jag vill påvisa att betyget E i en meritkurs ger en höjning (även i fall alla andra betyg är mycket högre).

    Utan Moderna språk 3 blir du behörig till ett av programmen på HHS (inte till båda). När jag väger samman all info, kommer jag fram till att i fall du tror du kan få lägst E betyg i Moderna språk 3, är det fördelaktigt för dig att läsa den kursen i stället för att byta språk och läsa Moderna språk 1.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare