Madelene
    Hej!

    Jag har alltid velat bli psykolog och har 20.0 med meritpoäng när jag söker till psykolog och kommer alltså inte in. Jag har försökt HP och kommer fortsätta göra det, men jag skulle helst av allt vilja höja mitt snitt genom att plugga upp betyg eller plugga in andra ämnen för att ersätta mina G och VG. Jag tycker att det är väldigt svårt att studera på distans och skulle verkligen vilja plugga i klassrum med lärare. Finns det möjlighet i min kommun att få plugga in ämnen som jag inte läst och därmed höja mitt snitt? Eller finns det ingen möjlighet att få göra det eftersom jag redan har fullständigt gymnasiebetyg?

    Alternativ som jag tänker:
    - Plugga in nya ämnen och ersätta betyg med högre. Men bör jag inte ersätta mitt Matte c-betyg där jag har G för att jag får meritpoäng för den?
    - Plugga upp mina nuvarande betyg genom distanskurs och prövning.
    - Göra HP.

    Det jag helst vill är att gå heltid i klassrum för att sakta men säkert få högre betyg och snitt. Men jag undrar om det är omöjligt då jag har fullständigt betyg?

    Vänligen Madelene

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Madelene,

    du kan tyvärr inte ersätta betyg med andra betyg, dvs betyg i andra kurser.

    Dina alternativ är

    1) att fortsätta göra Högskoleprovet,

    2) hitta en annan utbildning att söka till - t.ex Psykologisk coach eller söka Socionomprogrammet (och satsa sedan på påbyggnad i samtalsterapi - du kan på sikt via socionom bli Psykoterapeut>>

    3) höja  betyg i de kurser som du redan har godkända betyg i. Jag förstår att du vill läsa i klassrum med lärarledd undervisning. Du får söka till komvux. Det är inte förbjudet att läsa så som du vill men komvux har begränsade resurser och de som inte har läst kurser alls går före dig, men vi får hoppas att resurser räcker även för att du ska få utbildningsplats. Annars är det självstudier och Prövningar som gäller.

    Hälsningar

    Mikael Syv