Håkan
    jag går teknikprogrammet (design och prduktutveckling) och funderar på att gå civilingenör, bioteknik eller arkitektur efter gymnasiet.
    jag vet att man behöver mycket bra betyg för dessa utbildningar och jag är väldigt duktig och målmedveten i skolan men jag behöver veta hur jag får så bra meritpoäng som möjligt
    hur är det bästa sättet att få 2,5 i meritpoäng ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Håkan,
    bra att du är duktig och målmedveten.
    Ang. Meritpoäng: för Engelska 7 får man alltid 1,0 i Merit.
    Resterande 1,5 kan man få för Moderna språk och Matte - var för sig eller i kombination.
    I fall Matte 4 krävs /för Civilingenjör/ får du Merit för Matte 5 och för Matte specialisering.
    För Moderna språk får du 0.5 för steg 3 och 1.0 för steg 4.
    Du kan alltså läsa Moderna språk 3 och 4
    eller Moderna språk 3 och Matte 5 och Matte specialisering.
    i fall du söker till Högskoleingenjör där Matte 3 räcker, då får du Merit för Matte 4 och 5 och specialisering. I detta fallet får du full Merit för kombination: Eng 7 och Matte 4, 5 och en kurs i Matte specialisering
    eller för en annan kombination: Eng 7 och Matte 4, 5 och Moderna språk 3.
    För meritpoäng räcker det med E betyg men vid högre betyg höjer du även ditt Jämförelsetal, så det blir ännu bättre.

    Vill påminna dig om att för konkurrens kan du göra Högskoleprovet.
    Med vänlig hälsning Mikael Syv
    Hej Håkan, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    på TE läser man 400 poäng programfördjupningar
    och 200 p. är det alla elever på alla program som läser.
    Eng 7 och kurser i moderna språk och Matte 4,5 och Matte specialisering får läsas som programfördjupande på Teknikprogrammet.
    Du har, alltså 600 poäng valbara kurser att disponera.
    Eng 7 är på 100 p.
    Moderna språk är 100 p. i varje kurs (steg)
    och Matte är också 100 p. på varje nivå.
    eng7 + moderna språk 3 och 4 + matte 4, 5 och matte specialisering = 600 poäng, du kan alltså läsa alla de kurserna (men då inga andra kurser inom programfördjupningen). I fall dina poäng inte räcker - ansök om att läsa utökade kurser. Om rektor beviljar, får du fler än 2500 p. i din gymnasieexamen.

    Hur din skola väljer att lägga upp poängen inom individ.val och programfördjupningar - vet jag inte. Det är olika på olika skolor. Boka tid hos SYV på din skola för att justera din studieplan.
    Mvh
    Mikael SYV
    • : Jag ska välja tyska 3 i inviduella val i 2an, englska 7 i 3an men när kan jag läsa matte 5?
    • : förstår inte det här med inviduella val och allt
    • Mikael : Se ovan: mitt utökade svar. Det finns ingen garanti på att få läsa kurser för Meritpoäng. Det ingår inte i skolans skyldighet att erbjuda möjlighet att läsa för Meritpoäng. Är du behörig, kan du komma in på resultatet av Högskoleprovet.