Silva
    Jag tar studenten i år men jag har bara f i engelska 5 så jag kommer inte få min examen men tänker göra Tenta och har även sökt på komvux men min fråga är om jag läser på komvux och klarar engelskan kommer jag få samma lön som andra får ( de som har fått sina examen). Kan jag läsa vidare till högskolan/ universitet som alla andra?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Till högskola krävs det godkänt betyg i eng 6, har du det?

    ang.lön ... Vilket gymnasieprogram har Du läst på gymnasiet?

    • : Nej jag måste läsa klart 5 an först jag har läst vård och omsorg.
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Silva!

    Du undrar om du ska kunna läsa på högskola/universitet. För att bli behörig till högskoleutbildningar måste man bland annat ha godkända betyg i Engelska 5 och 6 och i Svenska eller i Svenska som andraspråk 1, 2 och 3.

    Du läste på Vård- och omsorgsprogrammet, som är ett yrkesprogram. Om jag förstår dig rätt, så har du inte valt att läsa kurser för Grundläggande behörighet, dvs engelska 6 och svenska /eller svenska som andraspråk/ 3. Du kan läsa de på komvux och bli behörig till högskola/universitet.

    En annan möjlighet för dig är att hitta en yrkeshögskoleutbildning, som inte kräver att du läser engelska 6 eller svenska 3 (i alla fall finns det många yrkeshögskoleutbildninar som inte kräver de kurserna, men det finns också några som gör det).

    Formellt sett, är du inte behörig till yrkeshögskola utan examensbevis. Du msåte, alltså, först få godkänt betyg i engelska 5 och ta ut ditt Examensbevis. Men eftersom yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga, kan du söka till yrkeshögskola redan nu. Det finns inga garantier på att komma in, men det finns möjlighet att komma in på yrkeshögskola, även om man inte är behörig.

    Därför tycker jag att du kan kika på www.yhguiden.se och i fall du hittar några intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar - sök dem, är mitt råd till dig!

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp på något sätt!

    Lycka till!

    ANNA