Kimia
    Hej,
    Jag har hittills gått på VO,men eftersom jag har fått problem med praktiken (APL),genom att min handledare på praktiken har sagt att jag har svårt med kommunikation.Men det är inte så att jag inte kan svenska,eftersom jag har bott här i 9 år.
    Och nu har jag väldigt mycket ångest och är helt osäker på om jag ska byta till Na och börja där nästa läsår.
    Jag kommer gå på praktik i höst,men just veckorna från och med v.9 så kan jag inte gå,just p.g.a,kommunikation.Och med kommunikation är det så att de har sagt att det är svårt för mig att göra mig förstådd.Men däremot att förstå,är inget problem för mig,inte alls.Och det att göra mig förstådd blir problem bara då och då,och det är så att jag pratar flytande,men ändå blir det problem med den delen.
    Så nu undrar jag vad tycker du som SYV att jag ska göra???.
    Jag vill jobba antingen inom sjukvården eller tandvården i framtiden .Tycker du Na passar mig bättre eller VO???,som jag har gått på nu i snart 1 läsår.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    sök till nästa års antagning till det programmet som du vill läsa, (du skriver att du vill läsa på NA - så sök det programmet) men fortsätt nu på VO året ut och sedan när du vet att du fick plats på NA, kan "byta" i så fall. Innan du vet att du får plats på NA, kan du inte byta.
    Fram tills du vet att du får plats på NA nästa år, gå kvar på VO och be att få byta praktikplats eller att byta handledare på samma arbetsplats. Det måste finnas möjlighet att byta handledare i fall det nu är problem mellan är med kommunikationen.
    Vad säger dina lärare om den uppkomna situationen?
    Du kan också gå prata med rektor på ditt program för att be om råd och hjälp.
    Andra personer på skolan som är mycket bra att prata med och be om råd och hjälp är kurator, skolsköterska, din klasslärare/mentor, skolvärd/skolvärdinna och eftersom du ännu inte är myndig, har du rätt att ha en eller båda av dina vårdnadshavare på alla de samtalen. Dina föräldrar kan också själva kontakta skolpersonal (även om du skulle vara emot det av någon anledning). Detta för att du ännu inte är myndig.
    Önskar dig lycka till!
    Mikael SYV
    • : Tack!,det är så att min mentor och även rektorn på min skola sa att jag måste vänta till nästa läsår för att kunna gå på praktik,så i höst kan jag gå på praktik inte förr än dess
    • : .Det var det som rektorn bestämde vid mötet.Mvh
    • Anna : OK! Tack för din kommentar. Då vet vi att läget är under kontroll. Vi önskar dig lycka till med dina studier! *L* :-)
    • : Tack så mycket!Mvh
    Läs alla kommentarer