Anonymous
    Hej!

    Jag går andra året på gymnasiet nu och studerar det Naturvetenskapliga programmet med samhällsvetenskaplig inriktning. Jag har alltid vetat att jag är betydligt bättre på samhällsämnen än naturvetenskapliga ämnen, det är ju ett av de stora anledningarna till att jag valde samhällsinriktningen.

    Jag har kursprov i Fysik 1a snart och jag är otroligt nervös. Jag är osäker på om jag kommer kunna klara det. Jag har redan F i Matte 2c och Kemi 1 (Jag ska göra prövning i dessa kurser). Eftersom Fysik 1a är en 150 poängskurs så krävs det extremt mycket tid att lägga på det. Om det är så att jag inte klarar den här kursen så kommer min skola att erbjuda ännu ett prov senare under läsåret.

    Jag känner mig väldigt stressad inför mina studier! I de övriga ämnena går det bra och det är ingenting jag oroar mig över. Det är inte så att jag har funderat på att byta program heller eftersom jag har insett att ifall jag lägger tid på kurser jag har svårare för, kommer jag definitivt kunna klara det. Det känns dock lite onödigt med fysiken eftersom jag ändå inte kommer fördjupa mig inom den kursen (Kommer ej läsa Fysik 2). Jag har en fråga som jag vill ställa.

    Hur tycker ni jag borde göra på fysiken? Ska jag göra så gott jag kan och försöka nå ett E av någon mirakel? Eller kan jag byta ut det ämnet med någonting annat istället så att det inte sänker mitt meritvärde. Detta har jag funderat på väldigt länge. Snälla hör av er så fort som möjligt.

    Mvh
    Daniel Karlsson

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På naturvetenskapsprogrammet är fysik 1a en Obligatorisk kurs som måste vara med i examensbeviset. Betyg (godkänt eller F men ändå ett betyg) i fysik 1a måste vara med i exambeviset från NA; och detsamma häller också kemi 1 och matte 2&3 C-spår. F drar ner meritvärde rätt mycket. Dessutom går det Max ha 250 p F i examensbeviset, dvs om du har F i fysik 1a kan du ha ännu ett F, ex i matte 3c men du är tvungen att fixa godkända betyg i kemi 1 och matte 3c. Eller så kan du ha F i fysik 1a och i kemi 1 men då måste du fixa godkända betyg i matte 2&3.

    Du kanske vinner rätt mycket på att försöka komma in på Samhällsvet programmet i stället ... Du förlorar ett år men vinner på andra sätt: du slipper läsa ämnen som du har svårare för och som sänker ditt meritvärde ..

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Matte 3c är jag absolut inte orolig över. Jag har gjort två prov i den kursen och fått E och D i dessa så långt. Detta kommer dvs göra Matte 2c lättare för min del eftersom Matte 3c är en högre kurs och det ökar sannolikheten till att jag till slut får ett godkänt i Matte 2c. Detta betyder att jag då ligger kvar med F i Kemi 1 och potenitellt Fysik 1(?). I det fallet tycker jag det inte skulle vara värt att förlora ett helt år. Därmed finns andra alternativ som Komvux.
    • Milla : Då vet du vad du vill göra! Lycka till!