Sara
    Hej,
    Jag har gjort allting för min sena ansökan jag valde natur i början men har ändrat till samhälle och den som jag kom in på, Pauliskolan ligger sist. Jag loggade in i sidan och det står att jag är antagen till Pauliskolan val 6. Så nu är det bara att vänta på en plats. Men det står också "svara" och när jag klickar på den så står det att jag måste lämna mitt svar på erbjuden plats det står såhär:

    Pauliskolan , Natur

    Jag tackar Ja till erbjuden plats men vill stå kvar som reserv till högre val

    Jag tackar Ja till erbjuden plats och är ej intresserad av högre val

    Jag tackar Nej till erbjuden plats men vill stå kvar som reserv till högre val

    tackar NEJ till erbjuden plats och är ej intresserad av andra val.

    Jag vet att jag ska klicka på den första men då tackar jag ja till natur men vill ha samhälle alltså de högre val. Eller ska jag inte svara alls och vänta några dagar och se ifall det kommer bli grönt på de högre valen, samhälle.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Jag råder dig svara Ja! på första alternativet, dvs på

    "Jag tackar Ja till erbjuden plats men vill stå kvar som reserv till högre val" - då säkrar du din plats på det alternativet, men du står samtidigt kvar som reserv på dina högre prioriterade alternativ. Genom att du tackar ja till den platsen försämrar INTE du dina chanser att komma in på högre prioriterade alternativ.

    Skulle det bli så (och vi hoppas på det) att du kommer in från Reserv på ngt. av dina högre prioriterade alternativ, då blir det en helt annan situation, då tackar du i så fall JA till det nya erbjudande och med det försvinner ditt svar ang. den platsen som du fick nu. Man kan bara ha en plats "åt gången".

    Du vinner inget på att inte svara. Och du riskerar att mista den platsen som du nu fick. I värsta fall kan det bli så att du blir helt utan plats (i det absolut värsta fallet) - vilket vi givetvis hoppas att det inte kommer att inträffa!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Lycka till!!!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare