Emelie
    Hej!
    Jag har ingen aning om hur jag ska göra eller vad jag vill göra! Jag har en sån ångest nu så att det finns inte gråter floder för jag inte vet vad jag ska ta mig till.

    jag har funderat på natur eller ekonomi men samhälle känns ändå inte så långt borta,hade jag vetat vad jag ville bli hade det ju inte varit så farligt men jag har ingen aning om jag vad jag vill göra i mitt liv och det skrämmer mig, vad ska jag göra i framtiden? Jag har bättre betyg i mina so ämnen än vad jag har i mina no ämnen, jag hatar historia och geografi samtidigt som jag tycker jätte mycket om att skriva krönikor och sånt på svenskan. Men jag tycker även att kemi och fysik är roligt. Det känns som om mitt huvud ska explodera för jag inte vet vad jag ska göra. Tänk om jag hatar min klass eller min linje vad gör jag då? Skolan är också ett problem alla som jag känner till ska gå på en viss skola men där jag inte är riktigt är hundra och tror att jag inte kommer gilla? Jag vet att man inte ska välja efter andra men jag kommer bli helt ensam på en skola och inte känna någon? Jag tycker om lärarna på den skolan jag har tänkt på,det är även nära till mig och är mysigt medans den andra skolan är stor och mycket folk, men det kan ju också vara kul eller?

    Gud jag vet inte vad jag ska ta mig till snälla hjälp!
    //Emelie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie,
    du står inför ett viktigt val och det kan vara svårt att bestämma sig då det känns som ett väldigt stort beslut, som du har framför dig.
    Ännu finns det väldigt gott om tid. Tänk på att omvalsperioden sträcker sig till maj och du blir mognare med mer livserfarenhet för varje dag. Om det känns så svårt att välja just nu, kan du skjuta fram valet till omvalsperiodens sista dagar. Du kan prata med SYV på din skola, förklara att du vill vänta med att göra ditt, fråga om det är OK & boka tid för samtal under näst sista vecka i omvalsperioden /du kommer att behöva hjälp av SYV som troligtvis måste lägga in dina alternativ i gymnasieval på sin inloggning/.
    Ett annat råd som jag vill ge dig - gör vår test som finns på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Du skriver, om jag förstod dig rätt, att du står i valet & kvalet mellan Ekonomi, Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. På NA läses det avancerad matematik, c-spår. Om du gillar matte, är NA ett mycket passande program för dig.
    Skillnad mellan Ekonomi och SA är inte så stor. Genom Programfördjupande kurser och Individuellt val, kan man få NÄSTAN identiska kurser in i Gymansieexamen. Skillnaden behöver inte vara mer är 10 eller max 15%.

    Flera saker som jag tycker är viktigt att påpeka är: det är inte omöjligt att ändra sig längre fram och byta program när du redan läser på gymnasiet; det finns möjlighet att komplettera på komvux - i fall du efter gymnasiet saknar behörighet till en eftergymnasial utbildning och behöver några kurser till. Ännu en möjlighet heter - göra prövningar & få betyg på det sättet.

    Du är även orolig om du kommer att trivas i din nya klass på gymnasiet. Tänk på att nästan alla andra som kommer till den nya klassen är i precis samma situation, som du & att det ingår i processen in till vuxenlivet att även lära sig komma in i nya grupper. Det kommer du att behöva göra många gånger under ditt yrkesliv och gymnasiet bör förbereda för det.
    Tänk på att det kommer att finnas personer på gymnasiet som kan hjälpa dig: klasslärare/mentor, kurator, skolsköterska, skolvärd/värdinna - alla de har utbildning & erfarenhet i att hantera olika situationer som kan uppstå då unga människor kommer till ett nytt sammanhang.

    Gör vår test /på länken ovan/, fundera lite på vad jag svarar till dig nu och återkom längre fram.
    Om du uppger var i landet du bor /ort/ - kan jag även försöka komma med tips på gymnasieskolor.

    Önskar dig allt väl & vi hörs!
    Milla SYV ;-)

    Studie- och yrkesvägledare