Rose

    Hejsan! Jag läser just nu Samhällsprogrammet och ska göra ett omval till ekonomiprogrammet. Sista chansen att göra omvalet är om 3 dagar. Min syv sa att jag ska lägga till min skola som jag går på just nu för att inte förlora min plats på den skolan jag går nu ifall jag inte kommer in på den skolan jag önskar? Om jag inte kommer in på den skolan jag önskar, jag kommer väl fortfarande ha min plats på den skolan jag går på? Dessutom läser jag spanska 3 och därav behöver jag inte läsa det om jag kommer in på ekonomiprogrammet eftersom jag redan läst det. Men när jag skulle lägga till mitt sista val vilket är den skolan jag går på nu så är det ett krav att välja språk och då undrar jag om jag ska välja spanska 3? Jag ska ju egentligen fortsätta med steg 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fattamah!
    de flesta som söker till gymnasiet läser år9 eller på IM, introduktionsprogrammen och därför ligger endast följande valmöjligheter i gymnasieantagningssystemet: antingen att fortsätta med samma moderna språk från grundskolan (och det är i så fall mod.språk 3 eleven önskar läsa på gymnasiet) eller börja med ett nytt språk (och det är i så fall mod.språk 1, nybörjarkurs).
    Om du får godkänt betyg i Spanska 3 behöver du inte läsa om samma kurs, men kanske kan du ändå göra det och få ännu bättre kunskaper och högre betyg? Vid byte av program händer det att eleverna läser några av de kurser igen, på nytt, i vilka de redan har godkända betyg.
    Att du skulle behöva lägga samma utbildning där du redan går in i ditt gymnasieval låter ganska märkligt (det jag känner till är att så länge eleven ej är utskriven, så har hen rätt att fortsätta på den utbildning där hen blev antagen). Det kanske inte skadar att du lägger in som lägre prioriterat alternativ din nuvarande utbildning när du söker via gymnasieantagningen, men jag förstår inte varför det skulle behövas...? Men gör som SYV på din skola säger. Du kan annars också kontakta personal på gymnasieantagningskansliet.
    Om rätten att fullfölja utbildning kan du läsa på skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/det-galler-for-gymnasieskola

    Studie- och yrkesvägledare