Felicia

    Hej! Jag läser just nu en grundkurs i Idrottspsykologi och tycker det är så intressant. Funderar på olika vägval för att kunna jobba som idrottspsykolog eller liknande. Är det bästa sättet att gå en femårig psykologutbildning och komplettera med kurser inom idrottspsykologi? Om jag först läser en treåring kandidat inom idrottspsykologi och sen läser en master, kan jag bli leg. Psykolog i slutändan då? Tycker psykologyrket också är intressant, men jag vill väva in idrottspsykologin i det. Har tidigare en kandidatexamen som Hippolog, och i framtiden vore drömmen att ha ett yrke som kombinerar både ridsport och psykologi/idrottspsykologi på nått sätt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    jag råder dig titta på Psykologprogrammet med inriktning mot idrott som ges vid Umeå universitet. På psykologprogrammet läser man mot psykologexamen som ligger till grund för den svenska psykologlegitimationen. I Sverige kan man inte få ut legitimation som psykolog om man saknar examen från psykologprogrammet. Alltså, kandidat i psykologi + master i psykologi kommer tyvärr inte ge dig psykologlegitimation.
    Du har sedan innan utbildning till Hippolog och kunskaper i psykologi är en stor tillgång även i det yrket. Som hippolog arbetar man både med hästar men även med människor som finns nära hästar, så kunskaper i psykologi måste vara en stor och viktig tillgång.

    Studie- och yrkesvägledare