Mizgin
    Hej,

    Jag har går första ring på ett program i ett gymnasium jag inte vill gå i och jag vill byta till ett speciellt gymnasium som jag egentligen skulle gå på men det blev något fel när jag tänkte skicka mina val. Jag har mejlat dit jag vill börja men dem säger att de inte har någon plats på de programmet. Jag vill verkligen gå där, vet ni om jag kan göra något åt detta?

    Om det inte går funderar jag på att gå om och börja om ettan nästa år på de gymnasiumet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mizgin,
    om det inte finns plats på den skolan, som du vill läsa på, så kan du tyvärr inte byta dit.
    Om det är samma program som på din nuvarande skola, kan du be den "nya" skolan kontakta dig om någon plats befrias /t.ex. om en elev flyttar med sin familj till en annan stad/ och då kan du byta även mitt i läsåret.
    I fall det är ETT ANNAT PROGRAM som du vill gå, råder jag dig söka på nytt till nästa års antagning. Du konkurrerar då om utbildningsplats på samma sätt som du gjorde förra året (med dina betyg från å k 9 på grundskolan).
    Även om man byter program så går det ibland (beroende på vilka program det är) att ordna så att man inte behöver "förlora" ett år. Rektorn kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och vissa kurser kan bytas ut - på så sätt skulle det kanske bli möjligt för dig att byta program utan att behöva gå om ett år.
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare