Kimia
    Just nu så har jag fått godkänd betyg i matten från nian,på VO.Och nu läser jag Ma1a bas.Sedan nästa läsår i andra ring,så kommer jag välja att läsa Ma2a.
    Och då undrar jag vilka mattekurser jag behöver läsa på komvux,för att bli behörig till läkarutbildningen efter att jag gått ett naturvetenskapligt basår.När kan jag läsa Ma5,för att få meritpoäng.Eftersom läkarutbildiningen kräver Ma4!.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kimia,
    Matte 5 kan du läsa när du har fått minst betyg E i Matte 4.
    När du får betyg i Matte 4 är svårt att säga på förhand.
    Om du kommer in på ett Naturvetenskapligt basår, ingår det Matte 4 där.
    Till läkarutbildningen är det extremt hårt konkurrens och har varit ständigt hårt i många år. Jag råder dig därför ha "plan B" - vad du gör i fall du inte kommer in på Läkarutbildningen.
    Det är väldigt många ungdomar som, precis som du, drömmer om att bli Läkare men många av dem tvingas inse att det inte går att uppnå den drömmen och de får skaffa sig en annan dröm.
    Du bör givetvis jobba för att komma in på läkarutbildningen om du önskar det, men tänk även på vad du gör i fall du måste välja ngt. annat.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte