Malva

    Just nu har jag enbart gått gymnasiet och går för tillfället ett "tekniskt och naturvetenskapligt basår" på högskola. Har endast blickat åt högskolehållet tidigare men börjar tänka på yrkesutbildningar av olika slag. Vart börjar man, är det komvux, folkhögskola eller något annat (som är berättigat CSN)? Av vad jag förstått är yrkeshögskola något man, oavsett inriktning, behöver specifika förkunskaper till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malva,

    om du nu har fullständig gymnasiekompetens, så kanske inte yrkesutbildningar på Komvux är ngt för dig - då du kommer troligtvis inte få plats; då du är överkvalificerad till dem.

    Jag rekommenderar i första hand yrkeshögskola.

    www.yhguiden.se är en sida där du hittar alla yrkeshögskoleutbildningar som har framtida starter. Nya yh beviljas kontinueligt men "den stor utsläppet" sker vanligtvis i slutet av januari - början på februari då många nya yh eller starter på de befintliga yh beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola.

    Folkhögskolor har några utbildningar på Eftergymnasial nivå ex. kan man läsa till en fritidsledare>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA