Anonym
    Hej,

    Nu har jag ca 16.56 och om jag gör spanska 4 så får jag ca 17.56 i merit. Om jag vill höja mig till 20.00. Hur många kurser måste jag göra prövning på? Får man prövas på hur många man vill?

    HP är inget alternativ då jag fått lågt som 0,3.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, för att få meritvärde på 20.0 måste man antingen ha alla A-betygen i alla kurser som räknas in i ditt jämförelsetal eller alla B-betyget + max antal meritpoäng, som är 2.5.
    Jämförelsetal om man har alla B-betygen blir 17.5 och om man då plussar på 2,5 meritpoäng, får man meritvärde på 20.0.
    "Alla B-betygen" betyder att i genomsnitt ska man ha B, alltså om man har C i en 100p.kurs (eller i 2 st.50p.kurser) ska man ha A i en annan 100p.kurs eller i 2 st. 50p.kurser.
    Det finns inga begränsningar på antal prövningar som man får göra. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i.