Amanda
    Jag vill komma in på kriminologiprogrammet och har alla betyg som krävs men har F i spanska 3 och 4 och har E i några ämnen. Vill plugga upp betygen så att jag sedan kommer in. Är det bästa att plugga upp spanskan och de ämnena jag har sämre betyg i eller bör jag göra på något annat sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    höjning från F till E är lika stor som från E till A, därför är det mycket fördelaktigt att i första hand höja betygen som finns i ditt examensbevis från F till E; dessutom ger godkända betyg i moderna språk 3 och 4 även meritpoäng/extrapoäng, så höjningen blir ännu betydligt större.
    Om spanska 3 och 4 ingår i ditt examensbevis med betygen F, och du får E i de två kurserna, höjs ditt meritvärde med 1,5 + 0.8, alltså med 2,3 och det är stor höjning. Om du skulle fått C i både spanska 3 och 4, skulle höjningen bli + 2,7 och skulle du fått A i båda kurserna, blir höjning + 3.1. Så mitt förslag är att du i första hand försöker få godkända betyg i spanska 3 och 4 men försök få högre än E, om det går.
    Annars så är det givetvis bra om du kan få högre betyg i kurser som ingår i ditt exam.bevis - för att det kommer ge höjning av ditt jämförelsetal/meritvärde.
    Har du godkänt betyg i engelska 7 och/eller i högre kurser än matematik 2? Om inte - kan du genom de kurserna få fler meritpoäng. Eng 7 ger  + 1.0 och matte 3 skulle ge dig + 0.5 och matte 4 ännu + 0.5 men totalt antal meritpoäng är ändå 2,5 - läs gärna på gymnasieguiden.se/merit

    • : Tack för svar, jag har varken engelska 7 eller matte 3. Jag har matte 1b och 2b som jag har E i. Är det bättre att lägga till matte 3 då eller engelska 6 eller bör jag plugga upp matte 1b eller 2b och få högre betyg där? Vilket är bäst?