• Julia : Många studerande säger att det hjälper dem mycket att se på film, lyssna på sånger eller läsa på det "aktuella språket", dvs i ditt fall - engelska - om något som intresserar dem. Andra tips: hitta någon att prata engelska med som inte kan svenska, så blir du tvungen att använda engelska. Tänk också på att det är TIDSKRÄVANDE att läsa sig språk. Det finns forskningsresultat som visar på att det I GENOMSNITT krävs 10 timmar per vecka för att det ska gå framåt i språkinlärningen. För vissa personer krävs det fler timmar och det handlar om VARJE VECKA (inte hoppa över lovveckorna :) - annars finns det risk att man glömmer mer än man lär sig. Att lägga ner mycket tid och göra det KONTINUERLIGT dvs ägna minst en timme åt engelska VARJE DAG ("lördag som söndag" ) borde ge effekt. Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mihriban!
    Jag undrar varför du upplever att engelska 5 "stoppar all din framtid".
    Vad för typ av utbildningsdokument har du från gymnasiet?
    Om du gick ut 2013 eller tidigare, borde du har fått Samlat betygsdokument.
    Om du gick ut 2014 eller senare - borde du ha fått Studiebevis.
    Det är viktigt att veta - vilket dokument du fick när du slutade på gymnasiet?

    Vilket program på gymnasiet gick du?
    Vad är dina planer för framtiden ang. studier eller arbete?

    Alla frågor (ovan) ställer jag för att förstå om Engelska 5 verkligen är nödvändigt för dig att ha godkänt betyg i. Det kanske finns vägar framåt för dig även utan det betyget.

    Men svar på din fråga om just HUR MAN LÄR SIG ETT SPRÅK - är det egentligen till lärare i språk (i detta fall lärare i engelska) som du borde vända dig till med.
    Studie- & yrkesvägledare är en annan profession och har inte kunskap i hur man lär sig bäst i olika ämnen.
    Jag kan tipsa dig om några sidor som vi vet är bra och kanske kan vara till hjälp för dig:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    http://www.patriciadiaz.se/lanksamlingar/engelska/

    https://lp.babbel.com/d/SWE_index.html?l1=SWE&l2=ENG&ch=SEM

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Jag håller tummarna för dig!
    ANNA

    Är det den här utbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/ortopedtekniker du vill söka? Så vitt vi vet, finns det inte någon beviljad framtida start på den utbildningen, dvs det är oklart om den startar igen.

    Som tur är, så finns många andra YH utbildningar och jag hoppas du hittar någon som du blir intresserad av. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Du ska givetvis fortsätta kämpa med engelskan, men du kan söka till Yrkeshögskola och även kOMMA IN på en YH utbildning, utan att ha full behörighet. Just YH kan ta upp till 20% sökande i "fri kvot", dvs de som i formell mening inte är behöriga. Du kan läsa om det bl a på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/moejlighet-till-undantag-vid-antagning-till-yrkeshoegskola

    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund.