max
    Hej, jag ska börja 3an i El & Energi, men jag har ingen stor lust att jobba som elektriker. Jag är intresserad av att studera sociologi eller någon annan samhälls relaterad utbildning. Mina betyg är sisådär och kanske lite halvtaskiga, men har C i svenska och B i englska, men jag tror inte betygen räcker till. P.g.a av nedskärningar så kommer vi bara ha 6 kurser, varav 1 är svenska och resten är elkurser.. Jag även känner lite ångest av att jag inte började samhällsprogammet istället, för det hade underlättat, men nu vet jag inte om det ens finns chans att komma in i högskolan?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, såklart du kan komma in på högskolan - inget är omöjligt! Ibland kan det ta lite mer tid bara. Det du behöver för att få en behörighet till högskola utifrån ditt Elprogram är Svenska 1-3, Matte 1 och Engelska 5+6 godkänt i alla dessa kurser + godkänt i Gymnasiearbetet och inte fler F än i max 250 kurspoäng. Möjligt kan sociologi på högskolan kräva lite mer matte - det kan du läsa upp inom vuxenutbildningen i din kommun efter gymnasiet.

    Boka tid med din Syv på skolan för att få rätsida på vad du behöver komplettera. /Lena, Syv