niusha
    Hej! Jag går sista året på gymnasiet, och kommer har runt 18-19 poäng i slutbetyg då jag räknade ut det. Min dröm är att komma in på psykologprogrammet, men de har väldigt höga antagningspoäng. Jag undrar vilken väg du tycker att jag ska ta efter studenten för att komma in på psykologprogrammet.
    Kan jag läsa upp mina betyg på komvux eller måste jag göra prövning?Jag har hört att man har mycket mindre chans att komma in när man hamnar i BII urvalsgruppen när man har kompletterat sina betyg, så att det nästan är onödigt att komplettera sina betyg. Är det sant?

    mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    om man är behörig till en högskoleutbildning men har lite för låga betyg, då tycker jag att Högskoleprovet är svar på din fråga.
    Här finns alla info http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/ och sista dag att anmäla sig är 15 februari. Provdagen är lördag den 28 mars.
    Om du kompletterar dina betyg efter gymnasiet - t.ex. genom att läsa upp betyg på komvux och/eller genom prövningar - då hamnar du i BII gruppen där folk, precis som du, också har läst upp sina betyg efter gymnasiet och de har därför HÖGRE betyg, än de betyg de fick på gymnasiet - så ni konkurrerar på samma villkor.
    Det snabbaste vägen är - genom högskoleprovet (om man får tillräckligt högt resultat på det så klart).
    Jag skulle råda dig att göra HP. Om du redan gjorde HP förut, gör om det. Man får göra HP hur många gånger som helst och det är högst resultat som räknas (gäller i fem år).
    Sök Pykologutbildnig på alla orter i Sverige, var beredd att flytta till utbildningsort.
    Om du inte kommer in, läs upp några kurser på komvux eller genom prövningar, gör HP en gång till - och sök igen.
    Du kan samtidigt som du söker till Psykolog även söka någon utbildning på en yrkeshögskola. Det är parallell antagning (oberoende av varandra) och i fall du kommer in på både högskola & på yrkeshögskola, kan du välja sen.
    Se exempel på vad som finns inom yrkeshögskola
    http://www.yhguiden.se/utbildning/forshaga-yrkeshogskola/behandlingsassistent-psykosocialt-arbete
    http://www.yhguiden.se/utbildning/eslovs-folkhogskola/behandlingspedagog3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri

    Du ser hela utbudet på www.yhguiden.se

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare