Anton
    Hej, jag har 9,61 poäng från gymnasiet och vill studera upp till 15,24 men då behöver jag läsa 20 kurser på komvux och det kommer ta en riktigt lång tid. Jag har gått en folkhögskola men det vill inte den utbildningen jag vill in på ta hänsyn till dock inte högskoleprovet heller. Jag undrar hur ska jag kunna studera upp mina ämnen på ett mer smidigare sätt? Kan jag göra en prövning i idrott och få poäng i det och sen en massa andra kurser från gymnasiet som inte finns på komvux?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, vilken utbildning vill du komma in på? Det kan finnas möjlighet att söka på reell kompetens. Högskoleprovet behöver du göra för att kunna konkurrera om utbildningsplats. Vad heter det dokument som du fick när du slutade gymnasiet: slutbetyg eller samlat betygsdokument? Gymnasieexamen eller Studieintyg? Återkom med svar på mina frågor, då kan jag ge dig ett korrekt svar. Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, det är viktigt att veta vilken utbildning du vill söka på eftergymnasial nivå och om du är BEHÖRIG eller ej.
    Om du är behörig kan du göra Högskoleprovet för att komma in.
    Om du inte är behörig måste du läsa kurserna på KomVux alternativt göra Särskilda prövningar för att få betyg i kurserna.
    Du får hemsk gärna höra av dig igen och ställ helst en NY FRÅGA där du berättar vilken utbildning på eftergymnasial nivå du är intresserad av.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Jag vill komplettera svar som du tidigare fått från mina kollegor.
    Det finns möjlighet att ansöka i "fri prövningskvot" till en yrkeshögskoleutbildning. Utbud av utbildningar ser du på www.yhguiden.se.

    Det funkar så: du kontaktar utbildningsansvariga och skicka in uppgifter om din utbildning, arbetslivserfarenhet och ev. andra meriter /körkort, språkkunskaper, arbete i olika organisationer som volontär, om du har gått på praktik mm./ - och i fall lediga platser finns på utbildningen samt att de utbildingsansvariga bedömer att du har goda chanser att klara utbildningen, kan du bli antagen. På så sätt kan även den, som saknar formell behörighet - komma in på utbildningen.

    Till högskola söker man i så fall på "reell kompetens": i fall man saknar formell behörighet.

    I fall du är behörig till den utbildning, som du vill gå men har "för låga" betyg för att komma in, råder jag dig göra Högskoleprovet i så fall. Det är det snabbaste sättet att höja konkurrenskraft i din ansökan. Avgift till HP har nu höjts till 450 kr. Sista dag att anmäla sig till vårens prov är den 15 februari.

    Jag hoppas att svar från oss på Frågasyv.se hjälper dig att komma vidare på vägen till ditt drömjobb.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej Anton,
    Moderna språk är Franska, Spanska osv. Steg 3 läser man om man har godkänt betyg i steg 2.

    Exempel: en elev började med Spanska i å k 6 på grundskolan och fortsatt läsa Spanska t o m å k 9, fick godkänt betyg i Spanska från vårterminen i å k 9. Då börjar den eleven läs steg 3 i Spanska på gymnasiet och kan sedan läsa steg 4 - i fall hen får godkänt betyg i steg 3.

    Du skriver att du gick ut gymnasiet 2011. Vad för sort utbildningsdokument fick du då? Det är väldigt olika regler för innehavare av Slutbetyg och Samlat betygsdokument. Det är långt och krångligt att skriva om alla regler i de båda fallen. Uppge i stället om du har fått Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument?
    I vilket fall är det bråttom nu - för att övergångsperioden kommer att upphöra den 30 juni 2015 och om du inte kompletterar dina gymnasiebetyg innan dess - måste du i fortsättningen läsa till Gymnasieexamen som har många fler obligatoriska kurser och är svårare att uppnå, tar längre tid.

    Du kan med fördel ställa en NY FRÅGA TILL OSS, vi ser de nya frågorna först. Du får svar snabbare om du ställer en ny fråga i stället för att skriva en kommentar.

    Mitt råd är att du väljer:
    om du vill ställa en ny fråga till oss där du uppger det som vi måste veta för att ge dig ett korrekt svar
    eller
    om du vill boka tid hos en SYV på KomVux i din kommun.

    Vi behöver veta följande:
    1) fick du Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet?
    2) I fall du fick Slutbetyg - hur många poäng IG har du i det?
    3) Har du minst G i följande kurser:
    Svenska /eller Svenska som Andra språk/ B
    Engelska B
    Historia A
    Samhällskunskap A?

    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV
    • Anton : Okej, jag vill komma in på polishögskolan och de står på deras sida att de inte tar hänsyn till folkhögskoleomdöme och högskoleprovet. Jag har forskat lite och jag ska göra prövningar på mitt gamla fordonsgymnasium. Vad innehåller moderna språk 3 och 4? Är det franska, spanska osv eller något annat?
    • Anton : Kan man göra en prövning i idrott när man har gått ut gymnasiet 2011?
    • Julia : Jag skall skriva ett nytt svar till dig nu.