Anonym

    Hej, jag går första året på Handel & Service. Jag ska ha praktik i 6 veckor snart. Jag undrar om man kan maila till butiken/affären istället för att ringa? Jag vågar inte ringa eftersom jag får så mycket ångest. Jag vet inte heller vad man ska säga/skriva när man söker efter praktik. Några tips?

    • Liselotte : Fick ni uppmaning från skolans sida att själva söka efter praktikplatserna? eller är det du själv som vill hitta en egen plats trots att din skola har platser som är "färdiga"? :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    det finns inte några generella regler kring anskaffande av praktikplatserna. Jag tycker du bör så långt det går följa de anvisningar som du fick på din skola: om "uppgiften" är att just ringa till praktikplatserna, fråga på skolan varför du inte skulle kunna mala i stället? Mitt svar är att mail kan lätt hamna i SPAM, eller att du inte får några svar på dina e-post-brev.
    Vidare tycker jag att det är bra träning inför framtida jobbsökande att ta kontakt på telefon. Har du hört talesättet "Det man gör ofta, gör man ofta Bra!"? Med det menas att det man tränar på brukar man bli bra på att göra.
    Om du ska jobba inom Handel(service-eller försäljning) då är det nödvändigt att kunna ta kontakt och bland annat via telefon. Och om du inte lär dig göra det under din gymnasietid, hur blir det då sedan, efter gymnasiet?

    Du ber om tips på vad man säger eller skriver när man frågar efter en praktikplats. Och sanningen är den att det inte finns endast ett rätt sätt, utan man kan göra väldigt olika.
    Det är inte fel att bifoga CV/Meritförtekning när du t.ex skickar e-post och frågar om en arbetsplats kan ta dig på praktik. Och om du ringer, kan du mycket väl få svar att chefen på arbetsplatsen vill se CV/meritförteckning eller veta mer om dig (på något sätt).
    Det som är viktigt är att du vet exakt NÄR PRAKTIKPERIODEN LIGGER /inte på ett ungefär, utan exakt när du vill börja och när praktiken är slut/ - det är viktigt för arbetsplatsen att veta (för att under vissa perioder så kanske de kan ta emot och under vissa andra - inte). Innan du ringer, ha även följande uppgifter till hands: Namn och kontaktuppgifter till din handledare på skolan (tel.nr och epostadress till den ansvarige, för praktiken, läraren), ditt fullständiga personnummer, flera olika telefonnummer på vilka du kan nås (t.ex, förutom mobiltel.nr till dig, även till dina vårdnadshavare och hemtelefoner, om ni har det).
    Börja jobba på din CV/meritförteckning. Det finns många olika mallar för CV och det är upp till dig vilken du vill använda. Det går att ha foto/bild på dig (eller inte). Bra att skriva in dina speciella intressen, t.ex om du spelar innebandy eller samlar på frimärken... alltså om du har Hobby och fritidsaktiviteter, uppge vilka dina favoritämnen i skolan är, om du har tidigare utfört ngt "arbete", även om det är som barnvakt, dogwalker eller om du hade ansvar för att kolla post och vattna blommor hos din mosters familj (som exempel) när de var bortresta. Att man haft ansvar för vissa "arbetsuppgifter" och tog det ansvaret på allvar, visar på ens förmåga till problemlösning, viljan och förmågan att ta ansvar, vara punktlig och pålitlig.

    Ett konkret exempel på vad du kan säga eller skriva när du kontaktar en praktikplats är:
    - Hej! jag heter (ditt namn), är 16 år, går på (den här gymnasieskolan) och det ingår obligatorisk praktik i min utbildning. Jag vill helst praktisera på just er arbetsplats (hitta på en bra orsak: t.ex att min familj brukar handla hos er och jag tycker om er trevliga butik). Vem är rätt person hos er att prata om praktik för mig? Jag blir tacksam om hen som kan ta beslut att ta in mig på praktik hör av sig: här är mitt telefonnummer ...... Jag kan komma förbi, när det passar er, och lämna in CV där också mina kontaktuppgifter finns.
    Var beredd att tydligt svara på frågan: när praktikperioden för dig ligger (mellan det datumet och det datumet) och vem på din skola som är ansvarig, alltså vem som arbetsplatsen kan kontakta om de har frågor kring din praktik.

    Liselotte