Saga
    Jag går nuvarande i 9:an och har funderat över gymnasium och mina val sedan mitten av 8:an. Jag har under 8:an känt mig rätt säker på att jag vill gå Sam med inriktning medier, information kommunikation men på senare tid blev det plötsligt oklart om det egentligen är klokt. Jag som person får alltid ångest över mina beslut och ifrågasätter om jag väljer rätt men när det gällde gymnasievalet så kändes det som om jag skulle slippa oklarheten. Jag kan nu inte bestämma mig vad som är bäst för mig.

    Jag har fått mina betyg för höstterminen i 9:an då jag har en meritpoäng på 290. Det är högre en vad jag trodde jag skulle kunna uppnå och jag är självklart väldigt stolt eftersom jag jobbat väldigt hårt denna termin. När jag då kollar på skolorna som erbjuder SAM medier så ligger de flesta runt 220. Det känns som om jag inte använder mina poäng, eller min fulla kapacitet om jag väljer en sådan skola. Ett annat av mina intressen är att hjälpa andra och jag har under prao och på andra sett fått se delar av sjukvården och det är något jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden. Därför har mina tankar gått till Natur natur men intresset för no-ämnena är ännu inte stort som intresset att hjälpa Drömmen om att bli läkare känns så avlägsen och jag är orolig över att jag inte kommer klara mig, trots att mina betyg kanske antyder att jag ändå kan ge tid åt plugg som natur linjen verkar kräva. Jag har även funderat över Sam beteendevetenskap och psykologi som ett sett att hjälpa människor utan sjukvården men även där hittar jag inget super intresse.

    Jag har alltid varit helt okej på allt, jag har inga stora intressen eller talanger. Så oavsett vad jag väljer så tror jag att jag kommer kunna klara det rent akademiskt. Men jag vet inte vad jag borde satsa på. Jag är också orolig över att jag ska ändra mig, eftersom det är det jag gör bäst. Om jag inte kan bestämma mig nu så borde jag lätt kunna ångra mitt val sedan, det händer alltid. Och jag vill inte höra hur man kan byta program ifall man ändrar sig bla bla. Jag har redan hört det tusen gånger. Jag vill veta vad jag ska välja, jag orkar inte inte veta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Saga, jag förstår att det kan vara svårt att bestämma sig då beslutet angående gymnasievalet är ett stort och viktigt beslut.
    Jag råder dig att göra följande: skapa inloggning på http://www.gymnasieguiden.se/registrera där finns det mycket bra hjälp att få; gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet; titta igenom listan på yrken på http://www.framtid.se/professions/.
    Du kan hitta något "nytt" yrke, som du inte träffade på innan, som du kanske blir så pass intresserad av att du vill få reda på mer och kanske vill gå det gymnasieprogrammet där du blir behörig till vidare utbildning som leder till det yrke.

    Du skriver att du vill jobba med att hjälpa människor. Det kan man göra på väldigt många olika sätt. En mycket bred utbildning som leder till att man på många olika ställen kan jobba med att hjälpa människor är Socionom, 3,5 år på högskola/universitet. Behörighet till Socionomutbildningen är: grundläggande behörighet + Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Det går att bli behörig till Socionom på ett valfritt gymnasieprogram.
    Varför jag föreslår att du funderar över att ev. söka utbildning till Socionom efter gymnasiet? Jo, för att det är en mycket bred utbildning och för att det finns ett antal olika påbyggnadsutbildningar när man har grundutbildning "Socionom".
    Socionomer arbetar som: kurator på sjukhus, på skolorna och inom socialtjänsten /t.ex. socialsekreterare, familjehemssekreterare, ungdomssekreterare/; i olika projekt med ungdomar, med familjer, med missbrukare.
    Man kan också vidareutbilda sig till samtalsterapeut, familjebehandlare eller specialisera sig i missbruksvård, ungdomsproblematik eller i arbete med traumatiserade personer.
    Som sagt, man kan bli behörig till Socionom på ett valfritt gymnasieprogram, men det som passar bäst är, enligt min mening, Samhällsvetenskapsprogrammet /inriktning Beteendevetenskap/.
    Du skriver inte var du bor och jag kan därför inte skicka info- om gymnasieskolor som finns i din stad, men du kan själv söka på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=18&vocation=&variant=&county=&order=school
    så ser du samtliga gymnasieskolor som finns nära dig - om du väljer län/kommun.

    Önskar dig det bästa! Återkom gärna om du tror att vi på Fragasyv.se kan hjälpa dig mer!
    Anna SYV