Annie

    Hej! Jag läser Naturkunskap 2 på distans och hade planerat att genomföra en prövning i juni månad för att kunna komplettera mina betyg till universitetet. När jag skulle anmäla mig på prövoenheten i min kommun fick jag reda på att de inte tar emot nya anmälningar pga. Covid-19 och kan därför inte hjälpa mig. Jag har försökt anmäla mig i andra kommuner med får samma svar och har även försökt genom min skola men de hänvisar mig till prövoenheten igen. Jag har inte läst denna kursen i gymnasiet men den krävs att jag är behörig i för att jag ska kunna läsa mitt drömprogram. Hade varit supertacksam för svar! Alla typer av lösningar är av intresse. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annie,
    gymnasieskolorna brukar inom ett år efter att eleven har slutat på skolan vara behälpliga... det är inte så att de alltid måste hjälpa dig på din gamla skola, men det är inte förbjudet att de gör det. Så, testa ännu en gång - vänd dig direkt till rektor på gymnasieskolan och kort men tydligt förklara att du är deras f d elev som är i desperat behov av att kunna få betyg i en kurs.
    ***
    Vidare gäller det att du har rätt att göra prövning i alla de olika svenska städer/kommuner, i hela landet. Du får alltså söka överallt i hela Sverige. Dock är det nu ännu svårare att hitta. Även tidigare var det ibland nästintill omöjligt att hitta var man kan göra prövning: lärarbrist räder sedan många år, och nu det är även Covid-19.
    Kan inte lova dig att du hittar var du kan göra prövning.
    Fråga: varför läser du inte kursen på komvux? eftersom du inte läste den förut och du behöver den för behörighet till högre studier, då borde du ju kunna få plats på en komvux-kurs och då finns det slutprovet inbakat i en distans-komvux-kurs, så du behöver inte leta efter prövningen?
    Ännu är det kanske inte för sent för dig att försöka komma in på en komvuxkurs. Nk2 läser man på heltid på 5 veckor. Vänd dig snarast till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Gör det nu på en gång, är mitt råd. Försök komma in på en distanskurs på komvux som startar snarast.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA

    • : Tack för ditt snabba svar! Jag läser för närvarande på Folkuniversitetets distanskurs eftersom det inte fanns något kurstillfälle i min kommun. De kunde inte hjälpa mig att genomföra en prövning och hänvisade mig till prövoenheten. Jag har ännu inte kontaktat min gymnasieskola, om de inte kan hjälpa mig där heller hur ska jag då gå tillväga?