Emelie
    Jag verkligen är jätte dålig på engelska, jag har läst om engelskan 2 gånger för att jag inte har klarat det, och det kommer bli en trejde gång. Har gått om ettan till och med, har gett upp nu, jag kommer aldrig få någon framgång i livet. Inte har jag en bra mentor heller som stöttar mig, hon har ju ingen aning om det här säkert alls. Jag känner mig misslyckad och därför sluta tro på mig. Hur ska jag göra för att klara mig i engelska 5 och tro på mig själv?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emelie, det är verkligen jättetråkigt att du har problem med Engelskan.
    Du skriver inte på vilket program du läser eller vad du vill göra efter gymnasiet.
    För att få ut gymnasieexamen, måste man ha bland annat minst betyg E i eng5 (men det vet du säkert om själv också)...
    Jag tänker på tre saker nu:
    1. vad har din engelskalärare och din skola för förslag om hur de kan hjälpa dig?
    2. vad skulle du själv testa att göra som du inte redan gjort?
    3. vad skulle du kunna göra efter gymnasiet - "i värsta fall" dvs om du inte får ut Gymnasieexamen?

    Jag behöver lite tid för att fundera och samråda med några kollegor. Ber dig att höra av dig och svara på mina frågor (ovan) - om ditt program och lite annat.
    Det är lättare att anpassa svar - om man vet mer om din situation. Jag undrar också om det är bara engelska som du har svårt för eller om det är även något annat ämne? - Detta frågar jag för att få klart för mig om det ev. skulle kunna röra sig om dyslexi t.ex. som är en diagnos och behöver speciella åtgärder, det går inte att plugga på vanligt sätt om man har dyslexi, man måste få hjälp av speciallärare.

    Vi hörs!
    Jag skall försöka återkomma under dagen.
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Emelie, jag hann ännu inte samråda med kollegorna. Jag skall försöka göra det under dagen och återkommer igen.
    Men jag vill redan nu - utifrån din kommentar - skriva om att det KANSKE är så att du eventuellt har dyslexi och även dyskalkyli /då har man svårt för bokstäver OCH FÖR SIFFROR/. Enligt senaste forskningen är uppskattning sådan att ca 20 % av människor kan ha någon form av dyslexi eller dyskalkyli - och det är var femte person, det är - alltså - vanligt. Men allt handlar om "grad och omfattning" dvs man kan ha mild variant, som man kompenserar med att t.ex. läsa långsammare än normalt eller genom att undvika de situationer där man måste läsa/skriva eller räkna. Vid svårare grader av dyslexi och/eller dyskalkyli, behöver man proffesionellt hjälp. Det finns metoder hur man lär sig läsa/skriva och räkna - och val av metod beror på vilken variant av "åkomman" man har och om det är mild, medelsvår eller grav dyslexi och/eller dyskalkyli. Det är speciallärares område. Har du gjort utredning hos en speciallärare?
    Om inte, så tycker jag du bör söka upp en sådan - snarast. Det bör finnas på din skola. På mindre skolor kanske de inte har någon egen speciallärare men det måste finnas "tillgång" till speciallärare på något sätt - att den kommer till skolan vid behov eller om du kan gå till en annan skola för att träffa en speciallärare.
    Jag skall försöka återkomma under dagen - när jag har pratat med kollegorna.
    Ha det bäst!
    Liselotte SYV
    Hej igen, vi har tips till dig - att du tittar på Yrkeshögskoleutbildningar som alla finns på www.yhguiden.se

    där är det generösa antagningsregler och man kan komma in i "fri kvot", dvs utan att ha gymnasieexamen - om utbildningsansvariga fattar beslut om att de anser att du kan klara av utbildningen med de meriter du har. Ju fler godkända gymnasiala kurser du har + ju mer arbetslivserfarenhet /sommarjobb, extrajobb, praktik - allt räknas in/ - desto större chans att du kan komma in på en YHutbildning.
    utbud av YHutbildningar ändras ständigt - eftersom de följer behov på arbetsmarknaden.
    Se därför in på www.yhguiden.se med lite mellanrum - och lite oftare när det börjar närma sig slut på dina gymnasiestudier och oavsett om du får ut Gymnasieexamen eller Studiebevis /ett intyg/ så kan du söka till Yrkeshögskola. Vi kan inte garantera att du kommer in men chansen finns till det.

    Ett annat alternativ för dig skulle kunna vara se vad som finns på www.folkhogskola.nu

    Du är 18 år och är gammal nog för att kunna läsa på en Folkhögskola. Det är just från 18 år som de tar in. Vad för utbildningar som finns på folkhögskolor runt om i landet - är det väldigt olika: från enstaka kurser till program. Man kan läsa in hela sin gymnasiekompetens på en folkhögskola och bli behörig söka en eftergymnasial utbildning. Man kan - tyvärr - inte baka in kurser från gymnasiet med gymnasialutbildning på en folkhögskola men du skulle kunna läsa snabbare på en allmän linje på en folkhögskola /2 år i stället för 3, kanske/ - eftersom du har en del förkunskaper.
    Du kan i alla fall se på folkhögskolornas gemensam sida - vad som finns för utbud. Jag vet ej om du eller kan flytta till en annan ort för att läsa. Du kan se om det finns ngt. du kan pendla till i alla fall.

    Jag återkommer om jag kommer på något mer som vi kan råda dig till.
    Bästa hälsningar & jag håller tummarna för dig!
    Liselotte SYV
    • : Jag handelo admistration, har gått ekonomiprogammet 1 år inann, jag läser engeslka 5 som jag skrev. Jag har alltid haft svårt för matte svrnska o engelska.
    • : Engelska, svenska
    • Liselotte : Jag skriver ett utökat svar till dig nu!