Sara

    Hejsan! Jag är en 20årig tjej som skulle vilja plugga till ämneslärare inom tyska om en snar framtid och behöver då läsa in tyska 1,2 & 3 för att bli behörig. Jag har försökt söka utbildningarna genom min hemkommun men blivit nekad, då de väljer att inte prioritera mig för att jag har yrkesexamen och tillsvidareanställning. Min tanke var att plugga på halvfart och jobba samtidigt, men i och med att kommunen inte prioriterar mig så känns det som att jag måste göra mig arbetslös för att ens kunna plugga de kurserna jag behöver vilket inte känns så kul. Så min fråga är om ni vet ifall det finns något annat ställe att plugga via istället för kommunen? Jag vill ju inte göra mig arbetslös liksom...

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara!
    Jag tror inte det skulle hjälpa om du blev arbetslös. Komvux prioriterar ge platserna till sökande med "störst behov" och att man inte har något arbete brukar inte placera i den målgruppen (med "störst behov", alltså). Det är Arbetsförmedlingen som prioriterar arbetssökande, inte komvux.
    Komvux ger platserna på kurser inom grundskola - i första hand; studier på högre nivå än grundskola kan inte garanteras, över huvudet taget.
    Du får söka till varje ny antagningsomgång/kursstart. Att komvux svarar PLATSBRIST eller annat t.ex "ej hör till prioriterad målgrupp" gäller just den kursstart som du söker till just då. Du kan komma in nästa gång du söker, eller nästa, eller ännu nästa - du får, som sagt, söka till varje ny kursstart. I ansökan till komvux uppge under "Mål med studier" att du behöver godkänt betyg i tyska3 för behörighet till Högre Studier. Du kan också boka tid med SYV på komvux och förklara att trots att du redan har examensbevis, så saknar du behörighet till högre studier som du vill komma in på.
    ***

    Om du behöver få godkänt betyg i Tyska 3 (moderna språk 3, tyska) då finns det lite olika vägar att gå. T.ex kan du skaffa dig kunskaper på egen hand (självstudier) eller med hjälp av studieförbund där du kan köpa språkkurserna och när du anser att du har tillräckliga kunskaper kan du försöka hitta var du kan göra prövning i Tyska 3. Betygen i tyska 1 och 2 behöver du inte ha, i alla fall krävs de inte för behörighet till språklärarutbildningen. Till prövningen får du anmäla dig direkt till Tyska 3 (du behöver inte uppvisa betygen i underliggande kurser).
    Du kan också kontakta studievägledare på lärarhögskolorna där utbildning till språklärare (lärare i tyska) ges och fråga på vilket sätt du skulle kunna påvisa att du är behörig sökande (t.ex kan det finnas kurser på högskolenivå för nybörjare i tyska språket, kanske Introduktion till tyska, till att börja med och någon fortsättningskurs sedan... och det kan också finnas undervisning i tyska på någon eller några av folkhögskolorna).

    Sammanfattning
    Om du behöver godkänt betyg i Tyska 3, sök till komvux så många ggr du orkar (till varje ny kursstart av Tyska 1 och sedan Tyska 2 och sedan Tyska 3). Kontakta studievägledare på lärarhögskolorna och be om råd. Se om du kan skaffa dig kunskaperna på egen hand och betyg (i Tyska 3) genom en prövning.