Jennifer
    Hej
    Jag går vård- och omsorgsprogrammet på göteborgs praktiska och tar studenten om några dagar (5 juni). Jag har som plan att söka utomlands i februari till ett universitet, men för att söka måste jag ha läst naturkunskap 2, vilket jag tänkte göra i höst på komvux. Problemet när jag söker efter detta på internet är att de står att man endast kan läsa på komvux från det att jag fyllt 20 år. Hur ska jag läsa den kursen? Är det någon annan skolform eller ska jag läsa den kursen på ett gymnasium i höst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer!

    Man kan läsa på Komvux om man är 20 år eller om man är yngre men har redan avklarat 3 år på gymnasiet och du kommer att avklara dina 3 år om bara några dagar, så du kan söka till Komvux redan nu.

    Du kan givetvis fråga på din gymnasieskola om du kan få läsa en kurs nästa år, men det är extremt ovanligt att f d elever får det beviljad pga det är en extra kostnad för skolan och du tar nu studenten, så skolan är inte skyldig att ge dig mer undervisning.

    Ett annat alternativ är självstudier med efterföljande prövning. Vad gäller vid prövning kan du läsa här http://www.fragasyv.se/info/provning

    Med vänlig hälsning
    Mikael