Elev

    Hej, jag går Teknikprogrammet i 2an och som ni redan vet så är inte moderna språk obligatorisk för mig. Men sedan jag började söka runt univerisitets utbildningar så insåg jag att jag behöver de extra poängen väldigt mycket. Visa säger att det är extremt bra om man har all extra poängen men ingen i min klass kommer att välja moderna språk som indvid val och därför kan inte skolan heller starta kursen. De har läraren till språket jag vill och allt men de kan inte starta kursen om jag är den enda som vill ha den. Hur går jag tillväga? Kan ni snälla hjälpa mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de kurser som inte är obligatoriska kan man läsa om man har tur, så är det - tyvärr.
    Om din skola erbjuder de programmen där mod.språk är obligatoriska t.ex SA, EK eller NA, då kanske du kan läsa med de eleverna? Det är inte förbjudet att forma språkgrupper av elever som går på olika program.
    Annars så kan man också få max antal meritpoäng även utan betygen i moderna språk; engelska 7 ger 1.0 och de resterande 1,5 kan man få genom matten.
    Som du bl.a kan läsa på gymnasieGuiden.se/merit - består meritvärde av jämförelsetalet + meritp. Om man har höga betyg och med det högt "snitt" (jämförelsetal), så kanske man i så fall ej behöver några meritpoäng, men meritp. hjälper till att få högre meritvärde, ingen tvekan om den saken.

    Vidare gäller också att eftergymnasiala utbildningar finns även inom andra former än högskola-universitet och meritp. gäller endast för ansökan till svenska högskoleutbildningar.
    Söker du t.ex till yrkeshögskola, så tittar man inte på meritpoängen. Där är det på "sammantagen bedömnign" som man antar, inkl. motivation, arbetsproverna, intervju och arbetslivserfarenhet.