Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    jag förstår att du är både ledsen och besviken. Det blev mycket olyckligt det där med dina studier i franska 4... jag förstår att du upplever att du inte fick den hjälpen som du hade behövt. Jättesynd också att du "tappar" 1 meritpoäng.
    Om du nu fick ditt Examensbevis - så kan du läsa på komvux eller på en folkhögskola eller göra prövning i franska 4. Bra om du får så högt betyg i franska 4 som du kan få.
    Att läsa andra ämnen/kurser - kan du också ansöka om. Du söker till komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    Ang. prövas i olika grupper till högskola så kommer du att prövas i de grupper i vilka du har rätt att prövas. Det bestämmer Antagning.se, inte du eller jag. Det du kan göra är att försöka få så höga betyg du kan få; göra högskoleprovet och sedan hoppas och hålla tummarna! Mer kan du inte göra.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen och med förhoppning om en bra sommar,

    Julia SYV

    • : Tack för svaret! Tror du att jag kommer att hamna i kompletteringgruppen om jag läser upp franskan eller går det på något sätt utökat min studieplan i gymnasiet för att inte Hanna i den kvoten? Är det långa väntetider för att läsa upp betyg? Även där man har fått godkänt?
    • : Och kommer jag att få mitt meritpoäng om jag läser upp franskan även på komvux eller något liknande?
    • Julia : Så som meritpoängsreglerna ser ut idag, kommer du få merit för franskan, även om du läser upp den på komvux.
    • Julia : Har du fått ut ditt Examensbevis från gymnasiet redan? Om inte, prata med rektor om hen kan förlänga undervisningstid för dig - så att du efter sommaren fortfarande läser på gymnasiet (kan inte lova att det är möjligt men du kan i alla fall fråga). Med det meritvärde du får på ditt Examensbevis från gymnasiet kommer du prövas i BI, direktgruppen. Om du efter det att du fick examensbevis KOMPLETTERAR, läser upp betygen - prövas du med det högre meritvärdet i BII, kompletteringsgruppen. Och det finns inget du eller vi kan göra åt det, tyvärr. :(
    • Julia : Ang. "väntetid" på komvux - så är det extremt olika: varje kommun har viss budget och kan erbjuda ett visst antal utbildningsplatser. Du måste ansöka på komvux i din kommun. Det finns ingen "allmän väntetid", utan i vissa kommuner kan man börja direkt och i andra - vänta länge på möjlighet att få läsa en viss kurs. Extremt olika i olika kommuner. Också väldigt olika i samma kommun från en termin till nästa - beroende på "sökandetryck" och budgetläge...
    • : Hört att man numera endast kan göra prövningar för att läsa upp betyg som man redan har fått godkänt i... Stämmer det?
    • : Och går det forfarande inte förlänga studietiden även fast man har fått ut examensbevis? Går det inte ta tillbaka det eller ändra det till förlängning?
    • : Hur vet man om skolan har laddat upp betygen på antagning.se?
    • Mikael : Du får prata med rektor på din gymnasieskola. Tror tyvärr inte rektor blir "pigg på" att dra tillbaka ditt Examensbevis. Förlängd utbildningstid används i Särskilda fall och så vitt jag vet endast om eleven ej har uppnåt kraven för examensbevis. Du har uppnått kraven för examensbevis. Så vitt jag vet så är det så att elever som har uppnått kraven, får Examensbevis. Om du t.ex fick F i Gymnasiearbete eller i svenska 3 - då hade du inte uppnått kraven för examensbevis även om du hade A-betyg i alla andra kurser. Jag tror inte rektor kommer besluta dra tillbaka ditt examensbevis och förlänga utbildningstid för dig. Det är ett undantag. Det är inte tänkt att man ska göra det för att hjälpa eleven att få högre meritvärde eller kunna prövas i BI urvalsgruppen.
    • Mikael : Ang. läsa på komvux eller göra prövningar: det finns ingen regel som förbjuder komvux ta in elever som vill läsa upp sina redan godkända betyg, men komvux har begränsade ekonomiska resurser och måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen, prioritera i första hand "personer med kort tidigare utbildnignsbakgrund", dvs de som saknar grundskolekompetens. Det blir ofta, helt enkelt, inte pengar kvar i budgeten åt att ge studieplats för sökande som vill läsa upp sina redan godkända betyg. Det är därför de blir hänvisade till prövningar. Ingen kan förbjuda dig göra ANSÖKAN till komvux. Dock är det mycket möjligt du får svar PLATSBRIST.
    • Mikael : För att kunna bli antagen till komvux i en annan kommun måste din hemkommun gå med på att betala för din utbildningsplats, vilket sker sällan. det handlar i så fall om en så kallad "Interkommunal ansökan". Du har rätt att söka till vilken kommun du vill men det är endast kurser på GRUNDSKOLENIVÅ som man har rätt att läsa i vilken kommun som helst. Gymnasiala kurser kommer inte en annan kommun, där du inte är folkbokförd, anta dig till - för att de får ej statsbidrag för dig, som inte skriven i deras kommun; de skickar i så fall fråga till din kommun om den vill betala för din plats. Om din kommun inte har råd, blir svar NEJ, dvs de avslår ansökan om Interkommunal ersättning. Du kan överklaga, men kan inte få rätt, eftersom gymnasiet är inte en obligatorisk skolform och ges endast "i mån av möjlighet".
    • Mikael : Komvuxkurser kan starta "när som helst"; det är olika i olika kommuner. Det kan också finnas "flexibla starter", t.ex varje måndag, men i andra kommuner är det endast Höstterminsstart och Vårterminsstart, dvs 2 ggr om året. Du måste se vad komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder.
    Läs alla kommentarer