Dewin
    Hej SYV,

    Jag heter Dewin. Jag har slutat gymnasiet och kommit till världens dilemma. Det är så här att jag har bestämt mig för att plugga vidare, men hur jag ska plugga vidare är huvudämnet i mitt dilemma.

    Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år. Först gick jag två år på Europaskolan Gymnasium, Strängnäs. Under tredje året studerade jag helt på distans genom en kommunal gymnasieskola. Sedan jag var 16 år har jag därför jobbat och försörjy mig helt själv. Jag har jobbat på McDonald's och nu på Lidl. Under tiden jag inte hade tillsvidareanställning, och inte hade heltid hade jag gång på gång sagt till mina chefer att jag ville ha en trygghet hos dem, eftersom jag var omtyckt pga mina prestationer. Mina chefer har gång på gång frågat om jag skulle studera vidare eller inte. Helt ärligt, just då hade jag ingen lust att gå vidare till högskolan. Men under höstterminen 2015 såg jag att många utav mina gymnasievänner från tiden på Europaskolan gick vidare till högskolan, då började jag att sakna studier och känslan av att komma till skolan igen. (Allvarligt talat så om jag nu ska få bestämma mig igen, så ska jag inte jobba och studera för man slits, och gnistan för studier blir allt mindre i takt med att man börjar tjäna pengar. Så jag ska inte låta mina framtida barn göra samma misstag).

    Trots att jag jobbade, och slet mig och började prioritera andra saker så kan jag faktiskt stolt säga att jag har 19.48. Med den poängen kommer jag faktiskt in på många ekonomutbildningar på välkända universitet. Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har jobbat och försörjt mig och blivit en del av konsumtionssamhället, därför blir det jättesvårt och tufft att börja leva på ca 9 tusen varje månad som en vanlig student. Jag har helt enkelt gjort mig beroende av konsumtionen.

    Sen är det också som så att jag hade lovat mina chefer att inte plugga vidare - det var grundkravet för mig för att få fast anställning och heltid. Nu ställer jag till en massa problem för dem också. Om jag nu ska börja med ekonomistudier på exempelvis Uppsala Universitet så kan inte jag längre jobba. Då måste jag antingen söka tjänstledighet eller säga upp mig. Att söka tjänstledighet skulle innebära att jag ställer till ett ultimatum för mina chefer (då jag också har laglig rätt till det), då jag hade lovat dem att inte studera vidare. De har sagt att jag kommer ställa till ett problem för dem på minst tre år. De vill att jag ska säga upp mig isåfall, men jag vill inte säga upp mig - jag vill ha en trygghet.

    Så med andra ord, att studera på campus är omöjligt då jag varken vill gå ner i lön, säga upp mig eller ställa till ett ultimatum för mina chefer. Därför har jag tänkt på att studera på distans. Det finns då två skolor som erbjuder ett helt ekonomprogram på distans, det är Högskolan i Gävle och Blekinge Tekniska Högskolan. Så nu är frågan, hur stor har skolans rykte för karriären? Jag vill helt enkelt inte bli nekad eller bortprioriterad när jag en dag ska söka jobb hos exempelvis en bank för att jag har en examen från Högskolan i Gävle och inte Stockholms Universitet.

    Jag undrar också om jag typ kan plugga två och ett halv år på Högskolan i Gävle och sedan byta högskolan och gör mitt examensarbete på något känt universitet? Och därefter fortsätta med mastern på samma universitet?`

    Sen har jag också hört att man också kan plugga enstaka kurser hos olika universitet, och sedan tar ut examen på det sista universitet (där jag gör examensarbete)?

    Nu har jag försatt mig i en sådan svår situation. Men jag är medveten om att jag kan ta mig ur den. Min utgångspunkten är att utgå ifrån vad jag har och vad jag vill uppnå. Jag kommer helt enkelt att klara av att jobba heltid och studera på heltid. I trean fick jag brottas med studierna på kvällar, det slutade med 5st A, 1st B och 1st C och E i gymnasiearbetet. Jag ångrar att jag har haft för många bollar i luften, men jag har klarat det förr, så jag kommer klara tre år till.

    Många av mina kollegor och andra som inte har ett jobb säger så här till mig: "Du måste vara galen Dewin, du har ett bra jobb med riktigt bra lön. Folk söker arbete och inte får och du har och du är inte nöjd".

    Sen har jag mina gamla skolkamrater som säger så här: "Dewin, vad har du gjort under hela din gymnasietid? Du har kämpat för att få 19.48. Du har ett läshuvud, du kommer in på nästan alla utbildningar du vill. Tänk att många i din gamla klass inte har sådana betyg. Det måste vara tragiskt om du inte utnyttjar betygen som du en gång i tiden kämpade för för att bli något stort."

    Snälla, hjälp mig. Hur ska jag göra för att uppnå det bästa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Dewin!
    Otroligt så duktig du är! Riktigt imponerande!

    Bra att du vill studera vidare. Dock förstår jag mycket väl att du också vill tjäna pengar och inte vill svika dina löften som du gav dina chefer.

    Ang. löften - så menade du säkert det då du lovade men sedan kan ju situationen ändras.
    Tjänstledighet för just STUDIER har du rätt till och de kan inte neka. Du behöver inte ställa ultimatum. Det är om du skulle söka tjänstledighet för att prova ett annat jobb, då kan arbetsgivaren be dig att välja säga upp dig, men inte för studier.

    Att "klara tre år" då man läser på heltid och jobbar heltid kan givetvis gå, men det kan också ge negativa effekter på din hälsa. Blir du sjuk, då har du inte så mycket nytta av din examen och så ska du tyvärr inte kunna jobba heller. Det är något att tänka på. Att du klarade stor belastning i då-tiden är bra. Men på högskolenivå är studierna tuffare och du är redan sliten, skriver du - så jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det är en så bra jättebra plan som du har.

    Distansstudier är sällan "helt på distans" - du får ta reda på hur många obligatoriska träffar det blir. Någon gång per termin måste du åka till skolan, är jag rädd. Ta reda på det. Att dölja att du studerar blir inte så lätt då du måste vissa dagar och även veckor befinna dig på studieorten.

    Din fråga ang. byta till en annan högskola mot slutet av dina studier måste besvaras så här: om den skolan dit du vill byta har lediga platser och om de bedömer att dina tidigare studier passar in för att ta examen från deras högskola/universitet, då kan det gå. Om det kommer att finnas en ledig plats, kan inte jag eller du veta nu. Om hur bra dina tidigare studier kommer att passa in i deras "upplägg" är också svårt att säga - då ständiga ändringar pågår och är näst till omöjligt att planera på lång sikt i detalj.
    Säg, att du siktar på att byta till en viss högskola och läser de kurser som passar in i deras upplägg, men sedan när det blir dags att byta, så kan det visa sig att de inte har någon ledig plats. De kan inte hålla en plats åt dig ledig - de är beroende av statsbidrag som utgår för varje student. Om andra också vill byta till deras skola och ansöker före dig och tar alla lediga platser - vet ingen idag. Här måste man ha tur och även tålamod, kanske vänta ett år eller två på en ledig plats.

    Det är ditt beslut och jag blir väldigt glad om du lyckas med din plan!
    ... men personligen kan inte jag ställa mig bakom den.

    Jag tycker att en bättre plan skulle vara att ta reda på dina rättigheter i alla detaljer, att spara pengar så att du kan klara dig under studietid och att jobba extra under studietiden, men inte heltid.
    Är du medlem i facket, kan fackföreningen hjälpa dig i kontakten med arbetsgivaren.
    Du förklarar för chefen att situationen har ändrats och att du vill studera men att du är beredd att jobba vid sidan av dina studier så mycket du hinner och orkar: t.ex. på somrarna kan du jobba heltid och även övertid och under helger och på kvällstid. Det sammanlagda arbetstiden under året kanske kan uppgå till 75% av heltid för dig, speciellt om du jobbar övertid på somrarna. Du kanske kan jobba längre pass lördag-söndag och under storhelger, t.ex över jul och nyår.

    En annan variant är att du fortsätter jobba heltid och läser på DELTID (kvällstid eller distans) på max 50%. Då tar det 6 år i ställer för 3 år men du riskerar inte din hälsa i samma utsträckning som du gör om du åtar dig att köra på 200% under 3 år.

    Jag råder dig att fundera över det jag skriver i mitt svar nu.
    Som sagt, är det du som bestämmer. Jag kan bara ge dig råd och jag ger de råd som jag tycker blir till hjälp för dig på lång sikt. Du är ännu väldigt ung och det är väldigt många år du har kvar innan pensionen - ca 50 år har du kvar att jobba. Att orka under så många år kräver god hälsa. Så tänker jag.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA