Moa
    Hej. Jag går just nu min andra termin på vård och omsorgsprogrammet. I åk 3 kommer jag läsa naturkunskap 1a1, som ingår i studieplanen. Men för att kunna studera till sjuksköterska efter gymnasiet, krävs naturkunskap 2. Och när jag läst på skolverkets hemsida om naturkunskapskurserna bygger naturkunskap 2, på tidigare kurser, som 1a2 eller 1b. Hur gör jag då? För NA1a1 ligger redan inplanerad i åk 3 på hösten, och då hinner jag inte läsa till 1a2 + 2. Hur gör jag då?
    Tacksam för svar...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns ersättningsmöjligheter för kurser och bl.a för nk2. Om du får examensbevis från VO med alla betyg godkända behöver du inte vara orolig för nk2-behörighet— du kommer bli behörig på ersättningskurserna. Se info på uhr.se/särskild-behorighet där det bl.a står: "Den som har minst godkänt betyg på Medicinsk grundkurs/Medicin 1 och Vård och omsorgsarbete/Vård och omsorgsarbete 1 + 2 har särskild behörighet i Naturkunskap B/Nk 2 vid ansökan till sjuksköterskeutbildningen." --- det finns ett antal olika ersättningsmöjligheter för bl.a Nk2.
    Så, mitt råd är att du försöker få så höga betyg i alla kurser som på VO ingår i din studieplan. Du behöver inte lägga till några speciella kurser (om du går på VO) för att - genom ersättning - bli behörig vad gäller nk2.
    Men du får gärna prata med SYV på din skola. Jag tror hen kommer bekräfta det som jag svarar dig nu. :)