Anna

    Jag läste samhäll-beteende under gymnasiet och har bra betyg i alla mina andra kurser. Jag läste dock bara spanska 1 & 2 då jag under grundskolan inte läste något språk. Jag fick icke godkänt i spanska 2 och har inte läst spanska 3. Detta gör att jag saknar meritpoäng därifrån. Jag har heller inte läst matematik 3b eller engelska 7. Vilket gör att jag saknar meritpoäng helt och hållet tror jag? Nu när jag vill söka till högskola vet jag att mina betyg inte räcker till, så måste höja dem genom att läsa på komvux. Vad tycker du jag ska läsa för att lyckas höja mitt snittpoäng? Jag ligger just nu på va 14 men vill iallafall komma upp mot 16-17 som minst.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Anna,
    jag vill råda dig söka läsa engelska 7, spanska 2 (och sedan 3 - och helst även 4) och matematik 3b (och sedan kanske också matematik4).
    Studier i eng 7 + spanska 2 + matte 3 utgör 75% av studietakt under en termin på 20 veckor. Försök få så höga betyg i eng 7 och i matte 3 som möjligt.

    I spanska 2 spelar det ingen roll om du får högre än E, för att det betyget kommer inte räknas in men du behöver godkänt i spanska 2 för att komvux skulle ge dig plats på spanska 3.
    Att kunna mer engelska och matte är alltid bra, oavsett vad man jobbar som eller läser för att "bli". :)

    Andra språk än engelska är givetvis också bra att kunna ... men beror lite på exakt var man jobbar eller vad man läser för utbildning. Ibland har man inte direkt ngn nytta av vissa språk då man ej behöver använda dem.

    Gör också högskoleprovet när det blir möjligt!