Linnéa
    Hej,

    Jag är en tjej på 30 år som är väldigt sugen på att studera.

    Jag sökte nyligen till en yrkesutbildning och blev antagen. Utbildningen är tandsköterska på 1,5 år och utbildningsanordnaren är Folktandvården Västra Götalandsregionen.

    Jag är väldigt sugen på att gå denna urbildning. Det är ett bristyrke som behövs i samhället och kommer garanterat på jobb. Det finns även goda förutsättningar till att läsa vidare till tandhygienist om jag skulle vilja det.

    Mitt problem är att jag inte får ta lån från CSN då jag saknar studieresultat som motsvarar 18 veckor heltidsstudier på yrkeshögskola.
    Jag är arbetssökande utan inkomst för nuvarande och kollade därför med både min A-kassa och aktivitetsstöd för studier av arbetsförmedlingen och om studiestartsstöd av CSN. Men jag kvalificerar inte för något utav det.
    Jag kan inte gå utan inkomst i 18 veckor. Och utbildningsanordnaren avråder en från jobba under studierna då de märker att de elever oftast inte klarar utbildningen.
    Jag har levt med denna vetskapen sedan 2018 då jag avbröt mina studier som grundläggare på Göteborgs universitet. Har tidigare försökt studera och skickat in dokument till CSN för särskilda skäl då jag var dels sjukskriven en period men också remitterades till psykiatrin.

    Vad ska jag göra? Jag vill så gärna plugga detta men kan ju inte leva på luft eller låna 30.000 kr av familjen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!
    Det är en mycket tråkig situation du beskriver i din fråga. Jag förstår att det fanns orsaker/anledningar till varför du inte uppnådde godkända studieresultat. Tyvärr är reglerna många gånger ganska "fyrkantiga" och "drar alla över en kam".
    Om du redan bett CSN göra undantag från reglerna eller individuell bedömning i ditt fall och fick avslag, då är det kanske ingen stor idé att göra det igen.
    Jag förstår att du vill studera. Det är bra att du kom in på en utbildning som du vill läsa. Du skriver om att du inte kan låna 30.000 av din familj - men fundera över om du skulle kunna låna små summor av många olika personer: vänner och familjemedlemmar (och du betalar därför tillbaka sen, när du börjar jobba). Du skriver om att skolan avråder från att jobba samtidigt som man studerar, men i vissa fall kanske man är tvungen att göra det - för att man annars måste avstå studierna. :(
    Kanske en "kombinationslösning" skulle vara möjlig - om du t.ex lånar 15.000 av vänner/familj och jobbar några timmar i veckan så att du kan tjäna ihop till "resten" så att du kan klara av en termin utan studiemedel?

    Ett annat förslag jag har är att du ber om anstånd (ber din skola reservera en plats för dig till nästa utbildningsstart) och att du försöker skaffa jobb och spara pengar så pass att du kan sedan klara av studera en termin utan studiemedel. I värsta fall ska du behöva på nytt konkurrera om plats på samma utbildning nästa gång, när du har råd att studera.

    För "att få tillbaka" din rätt till studiemedel kan det räcka att du får godkända betyg i 400 poäng gymnasiala kurser på komvux (du kan läsa 400poäng på halvtid under 2 terminer, vid sidan av annan sysselsättning) - sök läsa gymnasiala kurser på komvux, och förhoppningsvis kan du få platsen på din tandsköterskeutbildning "reserverad" så att du kan börja nästa gång utbildningen startar.
    Att du inte kan "leva på luft" i 18 veckor, som du skriver i din fråga om, har jag stor förståelse för, men fundera på att flytta hem till föräldrarna eller till andra familjemedlemmar så att du inte ska behöva betala hyra. Kostnader för mat, transport/resor till och från skolan tillkommer givetvis, men den största utgifter brukar vara hyra...

    Som sagt, jättetråkigt att läsa om att du hamnade i en sådan situation men vet faktiskt inte vad en studie- och yrkesvägledare kan hjälpa till med i just den situationen.

    Studie- och yrkesvägledare