Anonym
    Hej,

    Jag har 16,75 i snittbetyg och kan ytterligare skaffa mig 1,5 om jag läser spanska 4 samt matte 4. Kommer jag isåfall landa på ungefär 18,25 eller beror det på vad jag får för betyg i kurserna? Om jag får t ex E respektive A vad landar jag på då?

    Om jag t ex säger att jag skaffar mig full merit. Hur mycket kommer jag behöva läsa upp (prövning) för att nå 20,00? Är det ens möjligt att tänka på att försöka gå från 16,75 till 20,00?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! För att uppnå meritvärde på 20.0 behöver du antingen få upp alla betyg i kurser som finns i ditt examensbevis till A, eller skaffa dig Max antal meritpoäng och få upp alla betygen till B. Alla B ger jämförelsetal på 17.5; får du då även B i de kurser som ger meritpoäng, får du 17.5+2,5=20.0

    • Anonym : Okej men om man inte har jämnt då? Jag har några A och några B men 3 st E... Kan jag fortfarande ha tre E om jag höjer några B till A?
    • Mikael : Försök höja så mycket du kan. Det är i genomsnitt ”allaB” men man får givetvis uppnå samma nivå genom hälften C och hälften A, t.ex.