Ylva
    Hej!

    Jag ska söka fristående kurser inför höstterminen (högskola) och jag funderar på hur jag ska prioritera i min anmälan.

    Samtliga kurser jag vill söka till är på 7,5 hp på halvfart och går antingen Period 1 eller 2.
    Totalt vill jag läsa 100 % och vill såklart undvika att råka bli utan kurser under någon period om jag inte kommer in. Min tanke är att jag prioriterar varannan period 1 och varannan period 2.

    Tänker jag rätt då?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ylva, jag tycker du tänker rätt. Jag vill råda dig söka ett stort antal kurser, inte endast så många som "täcker" 100% studier under en termin (vilket är då fyra stycken 7.5 hp-kurser; heltid under en termin på högskolenivå = 30 hp) och du kan också ringa till antagning.se och fråga vad de tycker 0707-550720 samt kan du också försöka samråda med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Jag vill också påminna om att även om kurs är på "distans" så kan det ingå obligatoriska träffar; se om det är distans Med träffar eller utan träffar.
    Andra problem/krockar kan uppstå också, t.ex om du på halvfart läser 2 st. 7.5 hp-kurser samtidigt som går på dagtid, då kan obligatoriska moment vara förlagda samtidigt och du kan ju inte klona dig. :)
    Av den anledningen, bl.a, så är det ofta mycket bekvämare att läsa ett program, eller ena 30hp-kurs under en hel termin.