Johanna
    Hejsan! Jag har sökt in program till hösten på höskolor. Men undrar hur jag ska räkna min merit då jag har 400 poäng från komvux och 2000 från gymnasiet. Jag har alltså i min examen 2400 poäng sammanlagt, inklusive gymnasiearbetet 100 poäng.

    Ska jag dela med 2400 eller 2300? För står ju man ej ska räkna med gymnasiearbetet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    det stämmer, GA-betyget kan du bortse ifrån, när du räknar ut ditt jämförelsetal/snittbetyget. Så du ska räkna som om du har 2300poäng. Men annars, så behöver du inte räkna fram ditt meritvärde själv. Det gör antagning.se när din ansökan är komplett och du blev bedömd som behörig sökande.