Izzy

    Hej, jag har läst klart mitt första år på universitetet. Förra terminen studerade jag på ämneslärareprogrammet och blev inte godkänd på hela kursen men på Ladok står det att jag har blivit godkänd på en examination som är värt 5 högskolepoäng. Denna termin bytte jag program och läste till socionom istället och klarade alla 30 poäng. Sen läste jag samtidigt ett Komvux kurs på 100 poäng (som motsvarar då till 7,5 högskolepoäng) för att kunna fortsätta få studiemedel nästa år. Min fråga är nu om de 5 poängen från ämneslärareprogrammet räknas in (så jag har sammanlagt 42,5 högskolepoäng) eller eftersom kursen inte är godkänd har jag endast poängen från socionomprogrammet och komvux kursen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Izzy!
    den frågan måste du få svar på hos CSN, som jobbar med frågor om studiemedel.
    "Delkursernas poäng" räknas in i vissa sammanhang, men i vissa andra - inte. T.ex kan man inte i sin kandidatexamen ta in godkända högskolepoäng från icke-avslutade kurser, alltså det är endast poäng för Hela kurser som accepteras i en kandidatexamen. Hur CSN bedömer i det fallet du beskriver måste du få svar från CSN. Vi hoppas CSN bedömer till din fördel och du får ett positivt beslut om fortsatt studiemedel! Vi håller tummarna!
    Du får senare gärna höra av dig och berätta för dig hur CSN bedömde i din situation - vi på FRåGA SYV vill alltid lära oss mera!

    Liselotte