oscar

    Hej! vill plugga vidare i högskolan men förstår mig inte på hur jag ska räkna ut mitt meritvärde.. gick i två olika linjer under gymnasietiden (flygteknik och sen vvs) dom ämnen som jag hade i flyglinjen står med i mitt examensbevis från vvs skolan. Men dom står som utökade kurser. Så totalt har jag 3100 poäng med gymnasiearbetet. Hur ska jag räkna ut mitt meritvärde med alla kurser. Och vilka kurser får jag räkna med med och inte? Skal tillägga att jag ska plugga in svenska 2 och 3 innan jag söker till högskolan. Hur påverkas det efteråt med poäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Du behöver inte räkna ut ditt meritvärde. Det gör Antagning.se när du blir behörig och söker till högskoleutbildning.
    Men jag kan givetvis förklara reglerna om hur ditt meritvärde kommer räknas ut.
    Alla kurser från ditt examensbevis, förutom U-kurser (utökade) och förutom GA, gymnasiearbete - kommer räknas in i ditt jämförelsetal (snittet).
    Av de U-kurserna kommer endast de räknas in som krävs för särskild behörighet till just den utbildningen du söker till eller de kurser som ger dig meritpoäng.
    Betygen i svenska 2 och 3 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal (snittet).
    När man fick fram Jmf-talet (snittet) lägger man då sedan till (plussar på) meritpoängen, om man har några. Och får fram MERITVÄRDE. Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Har man inga, blir Jmf-talet = meritvärde.

    Liselotte