yuxin
    Hej! Jag är en elev som går sista året på gymnasiet och nu håller jag på att uppskatta hur många poäng jag kan få i mitt snittbetyg.

    Jag tänkte studera civilekonom och deras behörighetsområde är a4/4. Jag är säker på att jag kommer att få de 1,5 meritpoäng för moderna språk 3 och 4, men samtidigt så läser jag även Ma 4 (0,5p) och Ma 5 (1,0p) som skulle också sammanlagt ge 1,5 meritpoäng. Då betyder det att jag måste välja bort ett ämne som ger 0,5 p. Jag vill inte välja bort språkvalen, eftersom jag har fått högsta betyg på alla, betyder det att mitt betyg i matte 4 inte kommer att räknas in?

    Dessutom läser jag Ma 5 som utökad kurs (jag får 2500 gymnasiepoäng även om jag inte läser det). Kommer jag kunna styra vilket ämne jag vill ersättas av Ma 5? Går det att ersätta betyg i t.ex. moderna språk 1 (som jag fick ett C på och inte är så nöjd med) med Ma 5 betyg?

    Tack så mycket för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yuxin,

    hur ditt Examensbevis kommer att se ut - vilken kurs som blir markerad med "U" bör framgå av din studieplan. Det är inte meningen att i efterhand ändra - med syfte att få högre meritvärde, men vi känner till att det förekommer på vissa gymnasieskolor. Hur din gymnasieskola kommer att agera, kan inte vi svara här på fråga SYV.
    Några olika situationer kan uppstå, beroende på vilken kurs som i ditt examensbevis blir markerad som "U".
    Men i vilket fall kan man endast få max 2,5 i merit, ej mer.
    ___________
    Om en kurs Moderna språk 1 blir markerad med "U" - kommer inte det betyget räknas in.
    ___________
    Om en kurs Matematik 5 blir en "U"kurs - då kan det betyget räknas in, även om du utan den kursen redan uppnår max i merit - OM INRÄKNANDE AV DET BETYGET HÖJER DITT JÄMFÖRELSETAL, dvs om betyget i Matematik 5 blir högre än genomsnittet av dina betyg. Detta pga Antagning.se räknar in betyg i de U-kurser som "i princip" ger meritpoäng, även om de inte tillför fler meritpoäng (när max är uppnådd) om det höjer jämförelsetal, men om det inte höjer jämförelsetal, räknas i så fall inte en sådan U-kurs in.

    Sammanfattning
    Innan man vet vilken kurs som i ditt examensbevis kommer bli markerad som "U", går det inte att svara på din fråga.