Anna
    Hej!
    Vi har varit på prao och efter att vi kom tillbaks till skolan fick vi i uppgift att skriva en reportage om arbetsplatsen.
    Jag praoade på en advokatbyrå men jag vet inte hur jag ska skriva uppgiften.
    Vi har fått lite information från skolan men det har inte hjälpt mig.
    Jag skulle bli tacksam om ni möjligtvis hade något svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns olika sätt att skriva reportage på och det beror också på om det är en uppgift från lärare i svenska eller från SYV - olika synvinklar och olika förväntningar kan finnas.

    Utan att veta vilka instruktioner ni fick från skolan, skulle jag ta in följande info

    1) var var jag på praktik, vad företaget heter och lite kort om det företaget (när den startade, hur många anställda det är och vad de gör på den arbetsplatsen);

    2) jag skulle ta bild på mig själv med min handledare på arbetsplatsen och berättat om handledaren - yrke och utbildning som hen har;

    3) jag skulle också ställt några frågor till handledare och skrivit en liten Intervju och kanske med flera anställda;

    4) avsluta med ngt som du lärde dig på prao / att du kan eller vet nu, som du inte kunde eller vetat innan du gick på prao;

    5) och sist - skulle du rekommendera andra elever att gå på prao på samma ställe? Och förklara varför du rekommender eller inte rek.det.