Henrik
    Som f.d. student i USA är jag van vid ranking och kunde ibland bli galen på att varenda kurs och varenda professor skulle rankas i tid och otid. I Sverige är det lugnt på den fronten men nästan lite för lugnt, trots att man blir bombarderad med enkäter efter varenda kurs man läst men studenter utvärderar sällan (vad jag sett) utbildningar på nätet med undantag för oseriösa källor som inte representeras av majoritetsstudenter.

    Eftersom jag söker utbildningar inom folkhälsa och samhällsutveckling så har jag tittat på kurser i projektledning men en hel del gällande offentlig förvaltning. När vi i denna tid kan studera på distans varsomhelst så är det intressant att veta vilken kurs som skulle kunna passa bäst när det finns flera kurser på samma omfattning som innehåller samma ämnen i stort sett. Vad bör jag göra om kursansvarig eller skolans Syv inte kan svara på frågor om utbildningen i förhållande till en annan utbildning (som de samtidigt ser framför sig på skärmen)?

    Nu är det jag som ska ranka dessa utbildningar genom Antagning.se i förhållande till de jag helst vill gå och det är otroligt mycket gissning från mitt håll. Det gör att jag saknar recensioner och omdömen även av kortare kurser. Eller åtminstone att prata med någon som läst dem.

    Till min huvudfråga:
    Om jag behöver mer kompetens om att jobba i en statlig organisation (som många arbetsgivare verkar efterfråga inom folkhälsoområdet), ingår offentlig upphandling ofta i kurser som gäller offentlig förvaltning?

    Hoppas att ni förstod min fråga och ursäkta mina kulturella utläggningar i början :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, intressant och viktigt fråga du ställer men jag vet inte om jag kan säga någonting som blir till hjälp för dig. Jag har ju inte läst någon av de utbildningar som du är intresserad av och jobbar inte direkt med någon av dem. Jag läser på "skärmen" och tolkar informationen, men om min tolkning eller din tolkning blir "mer rätt" - är oklart. Jag tror Din tolkning blir mer rätt för att du är mer insatt i de ämnena som du frågar om, jämfört med en allmän studie- och yrkesvägledare som svarar på frågor om alla yrken och alla utbildningar inom alla skolformer (och du förstår ju att en och samma person kan inte bli expert på alla yrken och utbildningar! Det går ju inte. Det finns cirka 8.ooo yrken och ännu många fler utbildningar.)
    Med det sagt, så kan jag endast bidra med det jag vet och det kanske inte är så mycket som blir till hjälp för dig, men i Sverige finns yrkeshögskoleutbildningar till offentlig upphandlare, se gärna info på utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare och utbildning/tuc-yrkeshogskola/offentlig-upphandlare, alltså kan man lära sig om offentlig upphandling även på en yrkeshögskoleutbildning (som inte är en akademisk utbildning, ej inom högskola-universitet). Det finns allt fler exempel på att folk söker till en yh-utbildning, alltså inom yrkeshögskola, efter det att man redan har en högskoleutbildning.
    Sedan gäller också följande: yrken inom det område som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade och varje arbetsgivare och uppdragsgivare får fritt bestämma vem som får jobbet eller uppdraget. Det gör det oerhört svårt att råda ang.utbildningsvägar - för att olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Vad som ingår i en viss kurs eller utbildning är det bäst att se i beskrivningen av just den kursen eller utbildningen.

    • : Tack så mycket! Ja, det är "lätt att inte se skogen för alla träd" när man sitter och ska jämföra utbildningar men det du säger gör definitivt skillnad och jag har fått det lite klarare. Tack för tips om YH-utbildning också, de verkar ibland (om inte ofta) mer gynnsamma rent yrkesmässigt. Jag har aldrig tidigare läst om offentlig upphandling och det är ett aktuellt ämne så därför tänkte jag att en kort kurs på högskola kunde passa bra vid sidan om jobb eller andra studier.
    • Anna :

      Du får gärna "kasta ett öga" på flera yrkesbeskrivningar på en sajt som beskriver över 2.oooo yrken, t.ex yrke/folkhälsoplanerare men som du ser där är info om Utbildning mycket "vag"; detta för att det finns väldigt många olika vägar att gå men ingen av dem är säker, alltså finns inte jobbgaranti. :( Sedan kan också utbildade läkare söka jobb som t.ex folkhälsoplanerare och arbetsgivare kan mycket väl tänka att men med läkarutbildningen passar ännu bättre till just den tjänsten som arbetsgivaren söker att anställa på.
      I Sverige är det ganska få yrken som är Reglerade (där specifik utbildning är ett krav). De flesta yrken är icke-reglerade och det finns därför massvis med olika vägar att gå mot de yrken (och så länge det inte erbjudet någon jobbgaranti, kan man inte säga "gå den här utbildningen, så får du ett jobb"... :(