Elin
    Hej! Jag är intresserad av att gå inredningsdesign, men är osäker på mitt val, jag tycker om inredning osv men är inte så duktig på bild. Jag är liksom orolig att de i klassen är mycket bättre än mig på att rita osv. Hur ska jag tänka kring detta valet?

    4 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

    det är Inredningsdesigner<< och inte Illustratör<< eller Tecknare<< som du vill bli; eller hur? :)

    Är du orolig kring att inte kunna rita/TECKNA tillräckligt bra på gymnasiet? eller efter gymnasiet?

    Svara gärna på mina frågor. Jag återkommer i så fall med svaren.

    D. SYV

    Det finns på några få gymnasieskolor profil "design" - ofta under inriktningen Bild och formgivning på Estetiska programmet, men det kan även finnas någon sådan lokal profil under andra program.

    Se ex. https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet

    Om man vet vilken utbildning det handlar om, kan man då se vad som krävs och hur det burkar vara... hur mycket tecknandet/ritandet för hand som ingår.

    Någon nationell utbildning "design" finns inte i Sverige på gymnasienivå. Det finns därför inte heller några strikta regler kring det..

    • : Jag är orolig att inte kunna vara bra på att rita på gymnasiet och jag är intreserad av inredningsdesigner.
    • Daniel : Jag kan se om det är i din stad finns kvällskurser på Kulturskola där du kanske kan lära dig mer inom att rita/teckna. Under sommaren kanske finns det ngt. som man kan gå - i privat regí t.ex, om din familj kan köpa dig undervisning? Vill man bli bättre på att rita/teckna, får man öva mycket. Men vissa kan inte bli jättebra på det; det krävs viss medfödd talang, som vissa personer har och andra inte.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    mina råd är att du söker även fler alternativ (i andra och i tredje hand) - pga ditt första alternativet är en Kommunal gymnasieskola i en ANNAN KOMMUN. Du kan därmed endast komma in när alla andra, deras "egna" behöriga sökande - kom in och det sedan finns ändå plats. Vid de tidigare antagningarna brukade de kunna ta in elever från andra kommuner, då de ordnade extraplatser... men det vet man inte hur det blir i år.. därför råder jag dig att även "backa upp" ditt val med att lägga flera alternativ.

    För det andra, så tycker jag att man inte behöver vara så orolig för att inte kunna teckna för hand. Det går säkert att utveckla din nuvarande förmåga eller så ta till tekniska hjälpmedel /dator får rita åt dig - får vi hoppas/ :) - så det bordet inte bli ett så stort problem, tänker jag.

    Men ett förslag att Boka "skugga en elev eller en klass" under en dag på den utb., som du är mest intresserad av - tycker jag är jättesmart.

    Där på skolan under "skuggningsdagen" kan du då också tala med elever och med lärarna. Du kanske kan få be någon lärare att titta på dina teckningar /ta med dem när du ska åka på en "skuggningsdag" är mitt råd/.

    bästa hälsningar :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    åk på öppet hus till https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/uddevalla-gymnasieskola - 20 april 2017, kl.16.30 är mitt råd.

    Jag har nu pratat med en kollega som är ganska bra insatt i "inredningsutbildningar på gymnasienivå". Hon säger att man lär sig rita bättre under utbildningen. Hon säger också att man kan bli en duktig inredningsdesigner även om man inte är en "fena" på att rita för hand.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    Julia SYV

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag fick nu svar från
    lärare i inredningsdesign, bild och form
    Uddevalla gymnasieskola>>
    Östrabo Yrkes, som skriver så här:

    Vad gäller frågan om man är tillräckligt bra på att rita/teckna så vill jag svara;
    - det lär man sig här och finns viljan och intresset för färg och form så utvecklar man det under sina tre år på gymnasiet.
    Vi brukar alltid rekommendera att komma och skugga. Det sker på vardagar och då följer man klassen en halvdag.
    Elin får gärna ta med sig en klasskamrat och skugga . Det vore bäst att komma efter påsk.
    Återkom med tid efter påsk  så är hon så välkommen.

    Mvh

    En av lärarna på Uddevalla gymnasieskola<< svarar så här:

    ”Man behöver inte vara jättebra på att rita. Man lär sig olika tekniker och övning ger färdighet. Man har tre år under gymnasietiden på att öva, öva, öva. Samt att det finns många digitala verktyg idag som hjälper en mm. Stort intresse räcker långt J. Hon får gärna komma och skugga en dag”.

    Hälsningar
    Uddevalla Gymnasieskola, Östrabo Yrkes