Ida
    Hej! Jag har en gymnasieexamen med relativt god merit men inte tillräckligt för att komma in på psykologprogrammet. Jag har därför tänkt gå komvux och försöka höja mig. Om jag har läst matte 1b och 2b i gymnasiet, kan jag läsa matte 3b på komvux och få merit för den kursen? Eller måste jag läsa upp betygen från de kurser jag redan gått i gymnasiet för att det ska räknas in? Och hur många poäng kan man läsa samtidigt under en termin på komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    på heltid läser man på komvux 20p/vecka, alltså en kurs á 100p., som t.ex matte 3b, läser man på fem veckor.
    Man kan annars läsa fyra st. 100p.kurser under perioden på 20 veckor, som blir då heltidsstudier. Det är inte obligatoriskt att läsa på heltid och kan inte garanteras att få läsa på heltid. På komvux söker man varje kurs separat och får besked om varje kurs om man kom in eller inte.
    ang.Meritpoäng - max är 2.5 och om du inte har max kan då få + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 3 (b eller c). Läs gärna info på GymnasieGuiden.se/merit

    Du kan också försöka få högre betyg i matte 1a än du har i matte 1b; och i matte 2a än du har i matte 2b och de högre betygen kommer räknas in då i stället. Du kan söka läsa matte 1a, 2a och sedan 3b. Tror inte du får plats på matte 1 och 2, för du redan har godkända betyg i de kurserna - men försök då i så fall hitta möjlighet att göra prövningar.
    Gör också högskoleprovet så många ggr du kan!

    Studie- och yrkesvägledare