Emma
    Hej! Snart ska vi söka och jag har ännu inte bestämt mig.
    Jag har väldigt länge drömt om att bli läkare eller något annat inom vården då jag skulle vilja hjälpa och jobba med människor. Men just nu har jag C i no-ämnena och B i matte, vilket får mig att bli orolig över om jag skulle klara av att gå Natur, då det är en tuff linje som kräver väldigt mycket plugg om man vill ha höga betyg.
    Tror du det skulle funka med mina nuvarande betyg att utgå ifrån?
    Jag tycker om att debattera och argumentera. Därför är ekonomi- juridik också ett alternativ. Det är här problemet uppstår, eftersom "sjukvårdsdrömmen" och juridiken är så olika. Men om jag skulle gå ekonomi och sedan ångra mig, finns det någon chans att få någon behörighet till läkarlinjen eller något inom vården? Vad skulle jag kunna göra då? Eller är det kört om jag väljer att gå ekonomi?

    Så frågan är alltså hur jag på bästa sätt kan få det här att funka...? Hur ska jag tänka, eftersom att jag är väldigt rädd att välja fel?

    Väldigt tacksam för svar, tips och råd. Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre så har jag svårt att avgöra om du skulle klara ett Naturvetenskapligt program bara genom att veta dina betyg. Om man klarar ett program eller inte beror på många faktorer. Jag vill dock upprepa det jag ofta skriver - att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då.

    Du kommer många gånger under ditt liv byta intressen, smak och få nya tankar om vad du vill göra och är man hela tiden rädd för att välja fel så får man inte så mycket gjort - eller hur? För du kan alltid komplettera det mesta inom de högskoleförberedande programmen - det brukar sällan vara ett problem.

    Ska du välja natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta.

    Jag hoppas mitt resonemang hjälper lite. Boka annars en tid med din Syv på skolan och samtala om just detta - vad som är viktigt för dig, dina förväntningar och farhågor och hur du kan tänka om ditt gymnasieval. /Lena, Syv