Emma
    Jag är osäker på vilken linje jag vill läsa på gymnasiet, natur, samhäll, ekonomi eller estet.
    Jag är bra på alla naturämnen och tycker det är roligt, men är däremot inte så bra på samhällsämnena. Jag är intresserad av ekonomin i samhället och skulle kanske vilja bli utbildad som någonting inom ekonomi. Jag brinner för musik och är väldigt bra på de estetiska ämnena, men vet inte om jag vill välja estetlinjen på gymnasiet.
    I hjärtat tänker jag att naturlinjen har flest valmöjligheter efter gymnasiet, men vill inte välja det bara för det. Jag vill ha roligt på gymnasiet, inte bara göra det för att det är många valmöjligheter efter. Jag är intresserad av journalistik och älskar att skriva och kan en dag se mig som författare. Det känns nu som om jag har en sak jag är bra på på varje linje, fast förrutom samhäll... Skulle uppskatta lite hjälp om det här, för just nu känns det som om jag övertänker allt och det är bara allmänt jobbigt.. Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, den magiska frasen du skriver och som är såååå klok är "...Jag vill ha roligt på gymnasiet, inte bara göra det för att det är många valmöjligheter efter...." KLOKT! Detta ska vara din ledstjärna! Du gillar många ämnen men du brinner för musik och är väldigt duktig i dessa ämnen. Om du gillar något starkt så kommer du troligtvis få bra betyg i dessa ämnen - och det är viktigt om du sedan vill söka till universitet eller högskola.

    Högskolan struntar i vilket program du läst - det är betygen och vilka kurser du läst som betyder något - och dom flesta teoretiska kurser (inklusive matte och alla no-ämnen) kan du komplettera efter gymnasiet om du plötsligt märker att du vill slå in på det naturvetenskapliga spåret.

    Viktigt är således att känna lust och motivation för den gymnasieutbildning man väljer - det brukar vara det bästa sättet att gå gymnasiet och ha glädje av sin utbildning även efter studenten. /Lena, Syv