Miriam
    Hej, jag vet vad ett IB-program är men behöver hjälp ändå. Man kan inte välja ett program plus att plugga IB, jag måste alltså välja emellan den estetiska linjen och att plugga ib.

    Finns det några universitet i världen som tar in elever som inte har pluggat IB? Vilket är bättre att plugga? Ib eller den estetiska linjen? (Jag vill bli skådespelare)
    Vad lönar sig? Jag vet att man ska välja det som man tycker om, men IB skulle utvidga min möjligheter...

    Vad skulle du göra?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,

    du vill bli Skådespelare>> och det finns olika utbildningar inom skådespeleri/teater på olika nivåer och i olika länder. Kika t.ex på KKU>>

    där det finns några olika alternativ för den som vill bli skådespelare.

    Angående gymnasial utbildning: Estetiska programmet, inriktning teater>> det är den utbildning inom de nationella svenska programmen, som passar bäst till dina framtida planer men i fall du efter gymnasiet vill läsa utomlands, är det IB som passar bättre (detta pga att undervisning på IB är på engelska + att den är känd över hela världen och med IB-diploma blir det inga problem att bevisa att du är behörig att läsa på Universitet över hela världen).

    Dock är det inte omöjligt att läsa utomlands även efter att ha läst på ett "vanligt" svenskt gymnasieprogram.

    Du frågar vad jag skulle ha gjort om jag var i "dina skor". Och det är en relevant fråga men väldigt svårt att besvara. Och det yrke som du är intresserad av är ju extrasvårt att säga någonting om. Man kan utbilda sig till skådespelare men det finns inga garantier på att få roller eller uppdrag som skådespelare. Å andra sidan, finns det skådespelare som inte har någon speciell skådespelar-utbildning (eller i alla fall inte i börjar av sin karriär).

    Estetiska programmet, inriktning teater finns på ca 60 orter i Sverige. Detsamma kan man tyvärr inte säga om IB-programmet, som finns bara på ca 30 orter. Var i Sverige bor du? Vilken stad skulle du kunna läsa ES eller IB i?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag vet att det är svårt med framtiden när man väljer det yrke som jag tänker välja. Framtiden är ju svår för alla unga som söker jobb, men skådespeleri verkar svårare. Iallafall så hade jag tänkt plugga på den engelska internationella gymnasiets linje i Stockholm, och jag funderar på om det kan öka min chans att komma in på typ scenskola i andra länder. Eller är det bara färdigheterna som ökar chansen till jobb? Ja, nu var det svårt för dig att svara dessa frågor eftersom de är svåra att kunna svaret till. Den estetiska linjen är ju 3 år lång som alla andra gymnasiala utbildningar, hur lång är IB-programmen?
    • Milla : IB-gymnasiet är 2 år, men i Sverige läser man pre-IB under första året och sedan två år "riktiga IB", det blir 3 år.
    • Milla : Läser du i åk8 eller 9 nu?
    • : Jag går i åttan just nu! :)
    • Milla : Notera datum för öppet hus på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag gissar på att du läser åk8 nu och väljer gymnasiet till hösten 2017.

    Du kan i så fall gå på öppet hus eller boka Prova-på-dag både på IBprogrammet och på Estetiska (inriktning teater).

    Internationella Engelska gymnasiet på Södermalm>> erbjuds det båda de utbildningar och undervisning även på Estetiska programmet är på engelska.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Vi fick info om att den skola som du är intresserad av kommer att ha tre öppna hus under nästa läsåret. Jag föreslår att du noterar datumen, som finns att se på skolans presentation på GymnasieGuiden>> och planerar besök till skolan - kanske under alla de öppna hus som erbjuds.

    Vi kan ge dig tips på vilka frågor man kan ställa när man är på Öppet hus>>

    • : Tack för tipset, ska verkligen använda den!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra tips blir till hjälp! Lycka till och trevlig sommar!