Martina
    Hej!
    Jag är väldigt osäker på vad jag ska jobba med. Det känns som att jag står i en labyrint och inte vet vilken väg jag ska ta. Under gymnasiet gick jag estetiska programmet inriktning musik, men när jag fick tinnitus av för mycket musikspelande bestämde jag mig för att inte fortsätta med musik. Efter det gick jag det naturvetenskapliga basåret, och trivdes väldigt bra, särskilt med matten och kemin. Men på grund av att jag inte vill flytta så var jag tvungen att välja ett program i min hemstad, och då fick det bli civilekonomprogrammet. Har bara gått några veckor, men känner att det inte känns helt rätt. Ekonomi som ämne är intressant, men inte något jag brinner för.

    Behöver nog lite vägledning i hur jag ska tänka och sortera mina tankar. Har du några tips?
    Tack på förhand! Mvh Martina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martina; du skriver att Ekonomi är intressant men inte ngt. du brinner för. Finns det ngt., förutom musik, som du brinner för? Om du ändå tycker att ekonomin är intressant, kanske kan du ge den en chans under lite längre tid... ex. under det här läsåret.
    Om du t.ex tänker så här att - i fall det fram till mitten på april - då det finns möjlighet att göra en ny ansökan, om en annan utbildning till hösten 2019, fortfarande inte känns helt rätt, då gör du en ny ansökan...

    Med begränsningar på att inte vilja/kunna flytta och med vissa hälsobegränsningar - kanske det tyvärr inte bli möjligt att hitta ngt. som motsvarar alla de olika kriterier och samtidigt känns helt rätt.

    Om man inte vill/kan flytta - kan man endast välja bl a de alternativ som finns inom pendlingsavstånd och det som finns på distans. Men man ska se upp med "distans" - då det kan finnas obligatoriska träffar även på distans.

    ang. Ekonomi
    Det är grunden i nästan alla verksamheter.
    Med stabila kunskaper i ekonomi finns det väldigt många olika möjligheter. Ett alternativ är att starta eget eller skapa möjlighet till ett projekt och bli en projektledare.

    ang. hitta ngt man brinner för
    Du är fortfarande mycket ung. Det kan vara bra att "ge det lite tid" och läsa under tiden "vad för ngt. som helst" eller jobba... och det kan "komma till dig": du kan träffa nya människor eller på annat sätt få "upp ögonen" för helt nya möjligheter, som du idag ännu inte känner till. Många ggr är det slumpen som spelar stor roll.

    Tips: boka tid med studievägledare på din nuvarande utbildning för ventilera tankar och bolla idéer... bl a kan du fråga efter vad f d studenter från ditt program jobbar med idag (förhoppningsvis finns det någon sort uppföljning på ditt lärosäte). Det är ofta stor "bredd" i vad f d ekonomistuderande jobbar med idag. Det kan ge dig inspiration och uppstart på dina egna kreativa idéer om vad du skulle kunna göra i framtiden.