Marian
    Hej!
    Efter gymnasiet studerar de flesta vidare på universitetet för att få den utbildningen de gärna vill. Jag undrar om man studerar en högskoleförberedande linje som exempel vis Naturvetenskap, får man information, hjälp etc under de tre gymnasieåren angående möjligheter till olika utbildningar. Informeras man om hur man söker till universitet? Hur skall man veta vad man vill studera? och om man har möjligheten att komma in på det pogrammet dvs utbildningens antagnings poäng? Finns det speciella hemsidor (länkar) som man kan kolla utbildningar? Tack i förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Högskolornas gemensam sida är www.studera.nu

    Yrkeshögdkoleutb hittar man på www.yhguiden.se

    yrken kan man kolla på här: www.framtid.se

    under gymnasiet bör det finnas SYV på skolan som man kan boka tid hos, om man vill... Det är sällan så att alla gymnasieelever blir kallade till samtal med SYV och du bör därför själv aktivt söka hjälp och boka tid eller komma till SYV på drop-in tider som kan finnas; det är olika på olika skolor. Och så kan du ställa frågor på sidan här...;)

    Studie- och yrkesvägledare