Anna
    Hej! Ända sedan jag skulle välja till gymnasiet har jag varit inställd på estetiska programmet med musikinriktning då jag älskar musik. Men sedan har teknik programmet kommit in i bilden. Jag har jätte lätt för skolan och gick ut nian med 305 poäng och känner därför att teknik är mer utmaning för mig då jag inte vill ha det för lätt, dessutom är det en bredare grund än estet. Men jag vill så gärna gå estet också.. Jag har skuggat båda linjerna med det gjorde mig inte klokare. Ett problem är att jag har ingen aning om vad jag vill bli, därför kan jag inte välja linje efter yrket jag vill ha.. SYV på min förra skola rådde mig att gå en linje jag tycker är rolig så kommer jag kanske på vad jag vill bli under de kommande 3 åren. Jag valde estet som förstahandsval och teknik som andra men är nu jätte rädd att jag valt fel. Jag vill så gärna gå båda två och jag mår jätte dåligt för jag vet verkligen inte vad jag ska göra.. Jag vet att jag kommit in på estet men skulle jag kunna lästa t.ex.. tekniks matte kurser även om jag går estet? Och läsa fler kurser som är svårare en de som egentligen är på estet.. Jag undrar också: Om jag känner när jag börjar estet att det är fel, kan jag då byta till teknik? Jag vet att man kommer ha i val i 2:an så man kan välja till musik för det ska en nära vän till mig göra som ska börja andra året i teknik. Men de ligger väl inte på samma nivå som musikundervisningen gör på estet? Jag är så förvirrad och vet verkligen inte vad jag ska göra, jag behöver all hjälp jag kan få.. MVH

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jobbigt och hamna mellan två program - man vill gärna gå båda två! Jag tänker dock att du väljer utifrån en jobbig utgångspunkt - att om du väljer fel så missar du alla möjligheter att bli vad du vill i framtiden. Om man tänker så blir valet väldigt jobbigt!

    Du väljer inte gymnasieprogram för livet! Du väljer en grundutbildning som räcker i tre år som du sedan kan komplettera allteftersom du väljer väg i livet. Går du Estet men sedan vill bli Civilingenjör så kan du lägga till de mattekurser som går på Estet och sedan gå ett Tekniskt basår på högskolan efter gymnasiet och läsa in allt du behöver - det är många som gör.

    Går du Teknikprogrammet så läser du all matten och fysiken på en gång - det blir inte så mycket musik, men om du håller på mycket med musik på fritiden så kanske det räcker.

    Eftersom du kommer att komma in på Estetprogrammet som du säger så kanske du ändå ska testa och blir det helt fel så får du kolla plats på Teknikprogrammet - skolor tar såklart emot om det finns lediga platser. Det får dock inte gå så lång tid innan du byter i sådana fall eftersom du riskerar att hamna efter i kurser - särskilt i matte som går ruskigt snabbt på Teknik. Lycka till!/Lena, Syv