Karin
    Elever på Fordonsprogrammet som läser Eng 6 och Sv 2-3 som utökat program för att få högskolebehörighet. Under vilken kategori lägger man de kurserna, programfördjupning eller ska de vara utan kategori?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karin!

    Programsturkturen kan man se längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_FT.pdf

    Om elever läser MER ÄN 2500 poäng, måste minst en kurs vara "utökad" och bör markeras som just "utökad" i Examensbeviset.

    Om elever läser 2500 poäng då är Engelska som en programfördjupande kurs och Svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 - kurser inom Individ.val.

    Det är enbart kurser som ÖVERSTIGER 2500 poäng som är utökade.
    Eftersom Individ.val är begränsat till 200 poäng och Svenska 2 och 3 inte får läsas som Programfördjupande på FT, måste man - i fall man vill hålla sig inom 2500 poäng, lägga just sv 2 och 3 som Individ.val och Eng. 6 som får läsas som Programfördjupande - blir då en av programfördjupande kurser.

    Är det något som är oklart efter min förklaring i detta svar nu, var god återkom.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Om eleven läser inriktning som är på 500 p., då är det exakt 700 poäng programfördjupande kurser.
    Om eleven läser inriktning som är på 400 p., då är det exakt 800 poäng programfördjupningar.

    Gymnasieexamen innehåller, normalt sett, 2500 poäng, som bör vara fördelade så som Programstrukturen anvisar.

    Som programfördjupande får endast läsas kurser från listan som FÅR LÄSAS som Programfördjupande på just det aktuella programmet.

    Enligt reglerna är det också så att INNAN EN KURS PÅBÖRJAS - bör den skrivas i elevens Studieplan som "proramfördjupande", som kurs inom Individuellt val eller som en "utökad kurs", dvs det bör vara klart redan innan varje kurs påbörjas, vad det är för kurs. Så svarar i alla fall Skolverket om man frågar dem.

    Kurser som överstiger 2500p. bör vara markerade som Utökade i Examensbeviset. Utökade kurser räknas inte in i jämförelsetal, med undantag i 2 fall:
    1. om en kurs krävs för behörighet till en viss högskoleutbildning
    2. om en kurs ger Meritpoäng.

    Det är, alltså, fördelaktigt för eleven att ha Examensbevis där kurser som är markerade som "utökade" har lägre betyg. Men mattekurser redan från Matte 2 kan ge meritpoäng och då räknas de ändå in i Jämförelsetal, t.ex.

    Sedan är det inte alltid möjligt att disponera så fritt då en strikt begränsning finns på Vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på varje program.

    Poängantal får inte överskridas, men det kan uppstå vissa svårlösta situationer.... Om inriktning på FT är på 500 poäng, bör Programfördjupning vara exakt 700 p. Men - i fall eleven läser fyra stycken 200 poängskurser, blir det 800 poäng. Hur man gör i detta fallet vet jag inte riktigt...
    Det är en fråga till Skolverket i så fall.

    Om det går att strikt följa programstrukturen, är det bäst. Då blir det inga problem.

    Har jag lyckats förklara på ett begripligt sätt? :)

    Bästa hälsningar!
    Milla
    • Karin : Ok, de läser 2 800 poäng så det är utökade kurser. När jag tittar i programstrukturen (för Transport) så ska inriktningsämnena vara 500 p och fördjupningen 700 p. Så jag borde ändra de kurser som skolan har lagt som individuellt val inom programmet som fördjupning. Är det OK att överskrida de 700 poängen?
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • Karin : Nja, Elev på Yrkesprogram har ju rätt att läsa högskolebehörighet som utökat. dvs de har hela det program som skolan har satt ihop med inriktning, fördjupning och individuella val. Jag sätter de 300 poängen som utökat men frågan är om det ska vara inriktning, fördjupning eller individuellt val. Jag kommer ju att överskrida någon av dem eftersom de läser utökat. Nu menar jag Studieplanen. jag kan ju "lägga dem var som helst" bara jag markerar att det är utökade för det är det som syns på Examensbeviset men jag tänker att det måste vara rätt i studieplanen också.
    • Milla : Hur Studieplanen är utformat på just er skola, vet inte jag. Det förekommer olika (t o m handskrivna) versioner av Studieplaner. Jag kan tyvärr inte ge råd om hur den lokala utformningen av Studieplanen bör se ut, därför att jag inte är bekant med just det systemet att ni på er skola använder. Om samma system med Studieplan används av flera skolor, kanske är det bäst att du samråder med kollegorna som just använder samma system. Elever på ett yrkesprogram har även rätt att inte behöva läsa utökat men ändå få högskolebehörighet. Det är därför möjlighet finns att på FT läsa Engelska 6 som Programfördjupnande - just för att inte behöva överskrida 2500 p. Visst får eleverna även läsa utökat. Dock nekar skolorna ofta att läsa utökat för att det är dyrare att ge mer undervisning & för elever är det mer studier som gör att de inte riktigt har samma tid och energi för varje kurs och med det riskerar få lägre betyg i någon eller några kurser. Som sagt, frågar man Skolverket, så påstår de bestämt att det innan kurser påbörjas, bör de skrivas in med "label"/etikett in i elevens Studieplan. :)
    Läs alla kommentarer