elev
    Har en person som har läst it (civilingejör) och vill fortsätta att studera det. Hans betyg är på engelska. Behöver han fortfarande vända sig till UHR eller kan han direkt vända sig till den skola han vill läsa på ex. KTH och prata med en syv där? Plus har han läst SFI till D. Behöver han läsa klart hela svenskan för att kunna ansöka sedan vidare på universitet?

    Vilka dokument behöver han ta med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tycker att det är bra om personen själv ringer till den Centrala Studievägledningen på KTH på tel.nummer 08-798 6730

    telefontid är mellan kl.9.30 - 11.30

    Mellan kl.10-12 kan man komma på Drop-in, mer info finns på KTH´s egen hemsida här>>

    Jag tänker så här: det skadar inte att ansöka om bedömning från UHR men det kan ibland ta ganska lång tid innan man får den bedömningen och den kan tyvärr se ganska "allmänt" ut - som t.ex "du kan tillgodoräkna dig "si och så många" högskolepoäng inom ramen för "en viss examen" ... men för vidare bedömning vänd dig till den högskola/universitet som du vill läsa på".

    Jag skulle göra så här - skicka dokument för bedömning till UHR men samtidigt prata med Studievägledare på alla de högskolor/universitet där personen kan tänka sig vilja studera.

    Angående språket: om den utbildning som hen vill in på är på svenska, dvs undervisningsspråk är Svenska, då behövs det betyg i lägst andra gymnasial kurs (gammal gymnasiekurs B) eller tredje gymnasial kurs SAS 3 alternativt att man har klarat TISUS test.

    Men om undervisning är på engelska - då behöver man bekräfta att man har tillräckliga kunskaper i engelska i stället. Detta för att kunna följa undervisningen.

    Jag råder också fundera på om personen kanske kan tänka sig bli lärare>> i Sverige, t.ex  gymnasielärare i matematik och teknik, fysik, kemi eller i andra ämnen - kanske i matematik och språk (förslagsvis i det språket som personen har som sitt modersmål - man kan bli Modersmålslärare>> och/eller lärare i samma språk som Moderna språk ).
    Det är brist på lärare och man kan kanske snabbare få jobb. Numera finns det också utbildningar i Sverige som heter "Civilingenjör och lärare", så man kan faktiskt utbilda sig till både och - samtidigt, så har man sedan större valmöjligheter.

    Personen "i fråga" får hemskt gärna kika på yrkespresentationerna;

    Civilingenjör>>

    Ämneslärare>>

    Språklärare>>

    och även på andra yrkespresentationer på www.framtid.se (det finns ca tusen olika yrkespresentationer på den sidan nu och de blir allt fler - för att nya läggs ut). Saknar du någon yrkespresentation, säg till - så ska vi försöka se till att den kommer upp.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : okej tack, som ja förstår om inte hen gör TISUS test och undervisningen är på svenska, behöver då hen först läsa svenska som andra språk grundläggande delkurser 1, 2 och 3. Därefter svenska som andra språk 1, 2 och 3 ?
    • Liselotte : ja! TISUS test motsvarar ca "andra-tredje" gymnasiekurs i svenska, lite svårare än SAS 2 är TISUS, kan man säga. Att läsa alla steg i SAS, svenska som andraspråk är inte alltid nödvändigt: det finns personer som hoppar över vissa steg för att de är så motiverade och läser på mycket + har språkbegåvning. Man kan också "tenta av" eller läsa i mycket snabb takt. Det finns olika satsningar som kan heta "högskolespåret" eller "svenska för utländska akademiker" där man läser alla steg "flytande in i varandra" och i mycket snabb takt.